Budaörsi út és környéke

Képek, helyszínek és leírások a XI. kerület múltjából
Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Budaörsi út és környéke

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.03.09. 21:20

 
Az M7-es autópálya, a Balatoni út és azok Budaörsi úti bevezető szakasza régen


- Pár kép az M7-esről a maga "hőskorában". (Most csak az M7-es Budapest-Balaton közötti szakaszáról van szó.)
- Az itt bemutatott fotók alapján érdemes visszaemlékezni arra is, hogy a sztráda 2 sávos szélességét tekintve ugyanúgy mutatott még 2001-ben is, mint mondjuk 20 évvel korábban, 1981-ben. 2001-ben kezdték el és 2002-ben fejezték be a 3 sávosra bővítését, akkor nyerte el mai kinézetét.

- 1964-ben helyezték forgalomba az M1-M7 közös budaörsi szakaszát
- 1966-ig Martonvásárig, majd 1971-ig Zamárdiig építették meg a sztráda bal pályáját.
- 1972-75 között a jobb pálya is elkészült Törökbálint és Balatonaliga között.
- 1977-78-ban kibővítették a budaörsi bevezető szakaszt középen plusz két-két sávval a jelenlegi szélességére.
- 2001-2002 között a 2x2 sávos autópályát 2x3 sávosra bővítették.

- A Balatoni út, más néven a 7-es főút is a Budaörsi útból indult ki egykor és indul ki a mai napig, így a szocialista gépkocsikkal és motorkerékpárokkal tarkított látványa szintén ide passzol.

- A 80-as évek elején a sztrádán utazók arra lehettek figyelmesek, hogy az utak felett húzódó távvezetékekre kosaras kocsikból nagy, piros gömböket szerelnek fel. Jelzőbóják? A legtöbben éveken át csak találgatták, hogy vajon mi célt szolgálhatnak ezek a gömböcök... sokan még a mai napig sem tudják. A figyelmeztető színű légiakadály-jelző gömbök az alacsonyan közlekedő légijárművek számára jelzik a fentről nehezen észrevehető vezetékeket, melyekhez hozzáérve, beléjük akadva baleset fordulhatna elő. Ide sorolhatók például a mezőgazdasági célú helikopterek és kisrepülőgépek (permezetők), valamint az autópályák vonalát követő rendőrségi vagy egyéb tájékoztatási szolgáltatást nyújtó helikopterek.
A gömböknek semmi köze villámvédelemhez vagy statikus feszültség elnyeléséhez, levezetéséhez, szél okozta kilengés elleni nehezékként sem szolgálnak és semmiképpen sem látnak el az autópályára invitáló jelzést kényszerleszállást végrehajtani készülő repülőgépek számára. Ezeket az internetszerte olvasható rémisztő butaságokat mindenki felejtse el.
 
Csatolmányok
Budaörsi út (1984).jpg
Budaörsi út (1984).jpg (333.99 KB) Megtekintve 1928 alkalommal.



M7 01 (1981).jpg
1981


M7 01 (1981).jpg (356.31 KB) Megtekintve 1929 alkalommal.



M7 02 (2001).jpg
Az előző képen látott, 20 évvel korábbi állapothoz képest csak a gépkocsipark összetétele változott.


M7 02 (2001).jpg (584.57 KB) Megtekintve 1929 alkalommal.



Balatoni út (1964).jpg
Balatoni út (1964).jpg (370.05 KB) Megtekintve 1929 alkalommal.



Légiakadály-jelző gömbök (1981).jpg
A "bója" pontos J, nem pedig LY, mint a képen írt magyarázószövegben szerepel! Sajnos gyakori hiba. (Mert hasonlít a gólya, pólya, hólyag szavakra, amik viszont mind LY-nal írandók.)


Légiakadály-jelző gömbök (1981).jpg (329.47 KB) Megtekintve 1929 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Budaörsi út és környéke

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.03.08. 20:06

 
A 41-es villamos vonala régen és most


- Az egykori törökbálinti HÉV járata volt az, melynek utóda a mai 41-es villamos vonala. Kocsijai zöldek voltak.

- 1914-ben indult meg a törökbálinti HÉV vonala a Szent Gellért térről: elhaladt a mai Móricz Zsigmond körtérig, ott a Fehérvári útra kanyarodott és végigment a Fehérvári úton mai napig üzemelő remízig. Onnan Budafok felé folytatta útját, majd a budafoki felüljáró előtt (a mai Savoya park területétől nem messze) visszakanyarodott és átszelte Kelenvölgyet a Péterhegyi út aljáig (Horogszegi határsor). Ekkor vette csak kezdetét a zegzugos, erdőkkel tarkított útja, mely a mai Kőérberken keresztül vezetett. Utána jött Budaörsi Kamaraerdő, majd egy újabb érdekes cél: Budaörs. Az M1/M7 sztrádák még nem léteztek, így a vonal a Budaörsi Repülőtér mellett egyszerűen áthaladt a mai "túloldalra" és ott a budaörsi Stefánia utcán, valamint a budaörsi Baross utcán haladt végig, közel párhuzamosan a mai M1/M7 bevezető szakasszal. Nagyjából azon a helyen, ahol ma az M1/M7 sztrádák elágazása van, Törökbálint felé kanyarodott, ahol elérte végállomását.
Még felsorolni is hosszú ez az út, ami végponttól végpontig bő 1 óra utazási időt vett igénybe.

- 1942-ben a kiindulási pontot áthelyezték a Móricz Zsigmond körtérre, ahol a törökbálinti HÉV az akkor megépült és frissen átadott Gomba épülete körül fordult meg a visszatérő vágányára.

- 1963-ban átadták az M1/M7 bevezető szakaszát. Mivel ez fizikailag kettévágta a Budaörsre is áthaladó törökbálinti HÉV vonalát, ezzel véget is ért a Törökbálintig tartó kéjutazás. Indok is volt: felesleges és értelmetlen lett volna a sztráda felett/alatt egy híd vagy aluljáró költséges megépítése egy elavult HÉV járatnak. A körtérről Törökbálintra akkor már hosszú ideje kijáró buszok jelentősen rövidebb idő alatt tették meg az utat, hiszen nem csináltak hatamas kerülőket (Kamarerdő, Budaörs).
- A lerövidített útszakasz miatt így 1963-ban villamos lett az addigi HÉV-ből. A járműveket részben átépítették, majd a zöld kocsikat át is festették sárgára.
- A kiindulási pont továbbra is a Móricz Zsigmond körtér maradt, az új végállomás pedig az akkori M1/M7 sztráda Kamaraerdő felé eső (déli) oldalán lett kijelölve. A villamos bekanyarodott az autópálya mellé és a budaörsi Károly király úti autópálya-felüljárónál volt a végállomása, illetve az átszállóhely az utasok számára. Ma nagyjából ennek a végállomásnak a helyén van az új körforgalmi felüljáróból a TESCO felé levezető útkanyarulat.

- Ez az 1963-ban létesült, új végállomás egy vizenyős terület közepén volt, ahonnan az utasok a 88/88A jelzésű buszokkal és gyalogszerrel juthattak át Budaörs lakott részére. Ma már bevásárlóközpontok, raktárak és parkolók fekszenek a vágányok egykori helyén.
- Bár elég távol volt a budaörsi vasútállomástól, a végállomás nevét mégis onnan kapta: "Budaörs, MÁV állomás" és ez 1977-ig így is maradt.

- 1977-ben a villamosjáratot lerövidítették és a Kamaraerdei Ifjúsági Parkhoz helyezték el a végállomását, mely a mai napig változatlan.

- 1972-ben a kiinduló végállomás a Fehérvári út végén található remízhez (Budafoki kocsiszín) került.
- 1993-ban a kiinduló végállomás visszakerült a Móricz Zsigmond körtérre.
- 2003-ban a kiinduló végállomás átkerült a Batthyány térre, még az eredeti, a Gellért térről induló (HÉV) vonalat is meghosszabbítva ezzel.
 
Csatolmányok
41-es villamos 01.jpg
A törökbálinti HÉV a Móricz Zsigmond körtéren 1957-ben. A "sebesvonatként" működő járat kocsijai zöldek voltak. 1963-ban festették át őket sárgára, amikor a HÉV-ből villamos lett a sztráda megépülése miatt.


41-es villamos 01.jpg (351.68 KB) Megtekintve 1936 alkalommal.



41-es villamos 02.jpg
1914-1963 között a kékkel jelölt volt a törökbálinti HÉV útvonala (itt most csak a Kelenvölgy utáni résztől nézve): Kőérberek, Budaörsi Kamaraerdő, Budaörs, majd onnan Törökbálint. Sztráda nem volt és az érintett budaörsi terület sem épült még ki.


41-es villamos 02.jpg (873.92 KB) Megtekintve 1936 alkalommal.



41-es villamos 03.jpg
A 41-es villamos a Móricz Zsigmond körtéren 1969 nyarán.


41-es villamos 03.jpg (528.2 KB) Megtekintve 1936 alkalommal.



41-es villamos 04a.jpg
Az akkori M1/M7 bevezető szakasza mellett haladó 41-es villamos. Az autópálya keskeny volt és a maihoz képest még alig volt forgalma.


41-es villamos 04a.jpg (487.47 KB) Megtekintve 1936 alkalommal.



41-es villamos 04b.jpg
1969. A 41-es villamos Budaörsön, az 1963-tól létesített új végállomásán. A háttérben az autópálya feletti közúti felüljáró. A buszokra történő átszálláshoz fel kellett gyalogolni és átmenni a hídon.


41-es villamos 04b.jpg (491.17 KB) Megtekintve 1936 alkalommal.



41-es villamos 04c.jpg
A 41-es villamos indulásra várakozik az 1963-tól létesített új "Budaörs, MÁV állomás" végállomáson. A háttérben Budaörs házai.


41-es villamos 04c.jpg (498.07 KB) Megtekintve 1936 alkalommal.



41-es villamos 05a.jpg
A 41-es villamos mai, "megmaradt" útvonala (most csak a Móricz Zsigmond körtértől nézve) a Kamaraerdei végállomásig. Ezen útszakasz menetideje közel fél óráig tart.


41-es villamos 05a.jpg (760.93 KB) Megtekintve 1936 alkalommal.



41-es villamos 05b.jpg
Itt közelebbről is megfigyelhető a jelenlegi Fehérvári remíz utáni Budafoki kanyar, a Kelenvölgyi szakasz, majd Kőérberek és végül Kamaraerdő. Kevés városi villamos jár manapság ilyen zegzugos, erdős részekkel is sűrűn tarkított területen, mint a 41-es.


41-es villamos 05b.jpg (1.48 MB) Megtekintve 1936 alkalommal.



41-es villamos 05c.jpg
A megállók aktuális listája.


41-es villamos 05c.jpg (198.18 KB) Megtekintve 1936 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Budaörsi út és környéke

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.03.08. 02:22

 
A Hotel Wien a Budaörsi út mentén régen és most


- Az 1970-ben tervezett és a 70-es évek elején megépült háromcsillagos Touring Hotel Wien bizony szebb napokat is látott, mint az elmúlt időszakban.
- Elhanyagolt Budaörsi úti behajtója szinte már észre sem vehető az összezárult növényzet takarásában.
- A közel 100 szobával rendelkező épületet évekkel ezelőtt lezárták és jelenleg egy bank 300 millió forintért hirdeti eladásra, azzal a jelzéssel, hogy az ingatlan szállodai célra történő hasznosításra jelenlegi állapotában alkalmatlan.
- Érdemes pár pillantást vetni az épületre és környékére a múltban és a jelenben, valamint a közelmúltban kínált szolgáltatásaira, helyiségeinek berendezésére, hangulatára.
- Egy egykor forgalmas szálloda tündöklése és bukása képekben.

A szálloda behajtójának területe 3D-s környezetben

A Budaörsi úti behajtó területe 3D-s környezetben
 
Csatolmányok
Hotel Wien 01a.jpg
Egykori képeslap a szállodáról.


Hotel Wien 01a.jpg (443.43 KB) Megtekintve 1941 alkalommal.



Hotel Wien 01b.jpg
Ma ez a látvány fogadja a Budaörsi útról betekinteni vágyókat.


Hotel Wien 01b.jpg (1.58 MB) Megtekintve 1941 alkalommal.



Hotel Wien 02a.jpg
Hihetetlen, hogy ezen az elhanyagolt átjárón (egykor kapun) keresztül valaha nagy turistabuszok jártak ki és be.


Hotel Wien 02a.jpg (1.77 MB) Megtekintve 1941 alkalommal.



Hotel Wien 03a.jpg
A porta és a terasz képe a virágkorban...


Hotel Wien 03a.jpg (370.31 KB) Megtekintve 1941 alkalommal.



Hotel Wien 03b.jpg
... és jelenleg a Rimaszombati útról bepillantva.


Hotel Wien 03b.jpg (1.49 MB) Megtekintve 1941 alkalommal.



Hotel Wien 04a.jpg
A közel 100 szobás szálloda kínálatából:
Kétágyas szoba


Hotel Wien 04a.jpg (478.07 KB) Megtekintve 1941 alkalommal.



Hotel Wien 04b.jpg
Lakosztály...


Hotel Wien 04b.jpg (425.54 KB) Megtekintve 1941 alkalommal.



Hotel Wien 04c.jpg
... és annak hálószobája. Első verzió.


Hotel Wien 04c.jpg (464.48 KB) Megtekintve 1941 alkalommal.



Hotel Wien 04d.jpg
Második verzió.


Hotel Wien 04d.jpg (531.26 KB) Megtekintve 1941 alkalommal.



Hotel Wien 04e.jpg
Étterem


Hotel Wien 04e.jpg (530.22 KB) Megtekintve 1941 alkalommal.



Hotel Wien 04f.jpg
Bár


Hotel Wien 04f.jpg (359.17 KB) Megtekintve 1941 alkalommal.



Hotel Wien 04g.jpg
Terasz


Hotel Wien 04g.jpg (553.58 KB) Megtekintve 1941 alkalommal.



Hotel Wien 04h.jpg
Grill terasz


Hotel Wien 04h.jpg (552.03 KB) Megtekintve 1941 alkalommal.



Hotel Wien 04i.jpg
Tárgyaló 1.


Hotel Wien 04i.jpg (507.67 KB) Megtekintve 1941 alkalommal.



Hotel Wien 04j.jpg
Tárgyaló 2.


Hotel Wien 04j.jpg (554.25 KB) Megtekintve 1941 alkalommal.



Hotel Wien 04k.jpg
Konferenciaterem


Hotel Wien 04k.jpg (572.17 KB) Megtekintve 1941 alkalommal.



Hotel Wien 05a.jpg
A szálloda szolgáltatásait és árait kínáló hirdetmény.


Hotel Wien 05a.jpg (357.78 KB) Megtekintve 1941 alkalommal.



Hotel Wien 05b.jpg
Hotel Wien 05b.jpg (174.62 KB) Megtekintve 1941 alkalommal.



Hotel Wien 05c.jpg
Hotel Wien 05c.jpg (258.04 KB) Megtekintve 1941 alkalommal.



Hotel Wien 06a.jpg
Ami a fentiekből hátramaradt, azt 300 millió forintért bárki megveheti. Egy kisebb vagyont kellene rákölteni, hogy pl. a 4-es metró közelségére alapozva egy csalogató turistaszállás létesülhessen belőle. Pedig elhelyezkedését tekintve kiválóak a szálló adottságai.


Hotel Wien 06a.jpg (682.49 KB) Megtekintve 1941 alkalommal.



Hotel Wien 07a.jpg
A terület 3D-s képe ma


Hotel Wien 07a.jpg (1.57 MB) Megtekintve 1941 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Budaörsi út és környéke

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.03.08. 00:13

 
Osztapenko szobra a Budaörsi út végén


- 1944. december 29-én Ilja Afanaszjevics Osztapenko százados két társával együtt, gyalogosan indult a szovjet csapatok által körbezárt Budapest német katonai parancsnokságára, megadásra szólítva fel a védőket.
- Ezt a németek visszautasították, mert azt a parancsot kapták, hogy az utolsó emberig ki kell tartaniuk.
- A követek a nemleges válasszal úgy indultak vissza, hogy a német hadosztály kísérőket is biztosított számukra a harcvonalig, melyet megközelítve egyre hevesebb lett a saját katonáira ügyet sem vető szovjet tüzérség aknazápora.
- A parlamenterek már a két front arcvonala közötti zónában tartózkodtak visszafelé tartó útjuk során, amikor szovjet aknavetők tüzében meghaltak.
- Az áldozatok vizsgálati eredményeit a szovjet parancsnokság máig be nem vallott okokból meghamisíthatta, így nem az lett a hivatalos álláspont, hogy ők ölték meg a saját parlementereiket, hanem az, hogy a németek lőtték őket hátba. A magyar történelemkönyvekbe is ez a magyarázat került, egyszer s mindenkorra mártírrá, később pedig már valódi szimbólummá (lásd lejjebb) változtatva a hősi halottat. Társairól viszont sehol sem emlékeztek meg és (hármukból) egyikükről sem tudni a mai napig, hogy hova temethették őket.

- 1951-ben avatták fel Osztapenko kapitány szobrát.
- 1956 októberében ledöntötték az emlékművet. A megrongált szobrot és talapzatot 1958-ban állították helyre.
- A rendszerváltás után a Szoborparkba szállították el.

- Osztapenko alakja Budapest nyugati kapujában évtizedeken át, több felnövekvő generáció számára jelképezte a kíméletlen német agresszió ártatlanul és orvult lemészárolt áldozatát.

- Kezdetben a szobor bal oldalán a 7-es út (Érd, Székesfehérvár) jobb oldalán a 80-as út (Budaörs) haladt el.
- Az M1-M7-es autópályák 1964-ben épült közös, budaörsi bevezető szakaszát 1977-78-ban bővítették ki középen plusz két-két sávval a jelenlegi szélességére.

- Ma egy kis kőkocka jelzi a szobor díszes talapzatának egykori helyét.

A terület 3D-s környezetben
 
Csatolmányok
Budaörsi út - Osztapenko 01a.jpg
Az eredeti útelágazás. Balra a régi 7-es főút (Balatoni út), jobbra a régi 1-es főút (Budaörsi út). Buszmegálló is volt a szobor mellett.


Budaörsi út - Osztapenko 01a.jpg (296.35 KB) Megtekintve 1945 alkalommal.



Budaörsi út - Osztapenko 01b.jpg
A szobor hátulról. Megfigyelhető az előző képről a járdán lévő buszmegálló régi, tárcsavégű táblája és a V formájú villanyoszlop.


Budaörsi út - Osztapenko 01b.jpg (326.29 KB) Megtekintve 1945 alkalommal.



Budaörsi út - Osztapenko 02a.jpg
Átalakítás, útépítés. Változik a környék.


Budaörsi út - Osztapenko 02a.jpg (289.32 KB) Megtekintve 1945 alkalommal.



Budaörsi út - Osztapenko 02b.jpg
A szobor 1956-os ledöntése után a talapzat sem úszta meg ép kővel.


Budaörsi út - Osztapenko 02b.jpg (215.87 KB) Megtekintve 1945 alkalommal.



Budaörsi út - Osztapenko 02c.jpg
Budaörsi út - Osztapenko 02c.jpg (355.32 KB) Megtekintve 1945 alkalommal.



Budaörsi út - Osztapenko 03a.jpg
A legelső képet ezzel összevetve, úgy kell elképzelni az eredeti állapotot, hogy a középre befutó 2x2 sáv és az autópálya alá itt beforduló sáv még nincsenek ott. Ha ezeket gondolatban levonjuk, akkor balra felfelé a 7-es, jobbra elkanyarodva pedig az 1-es főutak maradnak. Más nem létezett 1964 előtt.

Az M1-M7 sztrádák átadása, majd a bevezető szakaszok 1978-as felbővítése után teljesen megváltozott a táj képe. Itt a szobor előtti részen még meg is lehetett fordulni.


Budaörsi út - Osztapenko 03a.jpg (276.17 KB) Megtekintve 1945 alkalommal.



Budaörsi út - Osztapenko 03b.jpg
A szobor itt figyelhető meg a legjobban közelről, autóból ilyen jól sosem volt látható. A talapzat mögé kis fácskákat, eléje pedig virágokat, cserjét ültettek. A fák idővel idővel egészen megnőttek a szobor mögött, ez fel is tűnik majd a következő képeken.


Budaörsi út - Osztapenko 03b.jpg (254.92 KB) Megtekintve 1945 alkalommal.



Budaörsi út - Osztapenko 03c.jpg
A talapzat körül észrevehetők a reflektorok, melyek sötétedés után világították meg a főváros "nyugati kapuját" jelző szimbólumot, így Osztapenkó megnyugtató látványát semmiképpen sem lehetett kihagyni. ("Welcome to Budapest")


Budaörsi út - Osztapenko 03c.jpg (295.85 KB) Megtekintve 1945 alkalommal.



Budaörsi út - Osztapenko 03c2.jpg
Budaörsi út - Osztapenko 03c2.jpg (274.19 KB) Megtekintve 1940 alkalommal.



Budaörsi út - Osztapenko 03d.jpg
Egy hétvége után, az esti órákban a telekről, nyaralóból, tópartról hazatérő autósok bizony már a 70-es években is keveredhettek forgalmi dugóba.


Budaörsi út - Osztapenko 03d.jpg (152.27 KB) Megtekintve 1945 alkalommal.



Budaörsi út - Osztapenko 03e.jpg
A sztrádák megépülése után a szobor - szemből nézve - bal oldalán csak a Budapestre bejövő, jobb oldalán pedig csak a kimenő forgalom haladhatott. Korábban ez sem így volt, mint az a fentiekből már kiderült.


Budaörsi út - Osztapenko 03e.jpg (270.33 KB) Megtekintve 1945 alkalommal.



Budaörsi út - Osztapenko 03f.jpg
Balra az őrmezői lakótelep panelépületei. A nagy ház előtt a Boldizsár utca és a kép bal szélén a Magyar Autóklub 2009-ig itt működő állomása, szervize, oktatási telephelye.


Budaörsi út - Osztapenko 03f.jpg (385.91 KB) Megtekintve 1945 alkalommal.



Budaörsi út - Osztapenko 03g.jpg
A Budaörsi út és a Bozókvár utca sarka. Valamivel a gyalogos felüljárón túl pedig a Sasadi úti sarok.

Az itt látható felüljárót éppen ezen a hétvégén, a jelen cikk írásával egy időben, az éjszakai órákban helyezik át 20 méterrel odébb komoly előkészületek és útlezárások mellett.


Budaörsi út - Osztapenko 03g.jpg (388.57 KB) Megtekintve 1945 alkalommal.



Budaörsi út - Osztapenko 04a.jpg
Osztapenko a Szoborparkban. Annyira élethű, hogy majd megszólal. 2015. tavaszán 64 éves lesz.


Budaörsi út - Osztapenko 04a.jpg (244.01 KB) Megtekintve 1945 alkalommal.





Vissza:

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: 1 valamint 0 vendég

cron