Oldal: 1 / 1

Budaörsi út és környéke

Elküldve: 2015.03.09. 21:20
Szerző: Újbuda Retro
 
Az M7-es autópálya, a Balatoni út és azok Budaörsi úti bevezető szakasza régen


- Pár kép az M7-esről a maga "hőskorában". (Most csak az M7-es Budapest-Balaton közötti szakaszáról van szó.)
- Az itt bemutatott fotók alapján érdemes visszaemlékezni arra is, hogy a sztráda 2 sávos szélességét tekintve ugyanúgy mutatott még 2001-ben is, mint mondjuk 20 évvel korábban, 1981-ben. 2001-ben kezdték el és 2002-ben fejezték be a 3 sávosra bővítését, akkor nyerte el mai kinézetét.

- 1964-ben helyezték forgalomba az M1-M7 közös budaörsi szakaszát
- 1966-ig Martonvásárig, majd 1971-ig Zamárdiig építették meg a sztráda bal pályáját.
- 1972-75 között a jobb pálya is elkészült Törökbálint és Balatonaliga között.
- 1977-78-ban kibővítették a budaörsi bevezető szakaszt középen plusz két-két sávval a jelenlegi szélességére.
- 2001-2002 között a 2x2 sávos autópályát 2x3 sávosra bővítették.

- A Balatoni út, más néven a 7-es főút is a Budaörsi útból indult ki egykor és indul ki a mai napig, így a szocialista gépkocsikkal és motorkerékpárokkal tarkított látványa szintén ide passzol.

- A 80-as évek elején a sztrádán utazók arra lehettek figyelmesek, hogy az utak felett húzódó távvezetékekre kosaras kocsikból nagy, piros gömböket szerelnek fel. Jelzőbóják? A legtöbben éveken át csak találgatták, hogy vajon mi célt szolgálhatnak ezek a gömböcök... sokan még a mai napig sem tudják. A figyelmeztető színű légiakadály-jelző gömbök az alacsonyan közlekedő légijárművek számára jelzik a fentről nehezen észrevehető vezetékeket, melyekhez hozzáérve, beléjük akadva baleset fordulhatna elő. Ide sorolhatók például a mezőgazdasági célú helikopterek és kisrepülőgépek (permezetők), valamint az autópályák vonalát követő rendőrségi vagy egyéb tájékoztatási szolgáltatást nyújtó helikopterek.
A gömböknek semmi köze villámvédelemhez vagy statikus feszültség elnyeléséhez, levezetéséhez, szél okozta kilengés elleni nehezékként sem szolgálnak és semmiképpen sem látnak el az autópályára invitáló jelzést kényszerleszállást végrehajtani készülő repülőgépek számára. Ezeket az internetszerte olvasható rémisztő butaságokat mindenki felejtse el.
 

Budaörsi út és környéke

Elküldve: 2015.03.08. 20:06
Szerző: Újbuda Retro
 
A 41-es villamos vonala régen és most


- Az egykori törökbálinti HÉV járata volt az, melynek utóda a mai 41-es villamos vonala. Kocsijai zöldek voltak.

- 1914-ben indult meg a törökbálinti HÉV vonala a Szent Gellért térről: elhaladt a mai Móricz Zsigmond körtérig, ott a Fehérvári útra kanyarodott és végigment a Fehérvári úton mai napig üzemelő remízig. Onnan Budafok felé folytatta útját, majd a budafoki felüljáró előtt (a mai Savoya park területétől nem messze) visszakanyarodott és átszelte Kelenvölgyet a Péterhegyi út aljáig (Horogszegi határsor). Ekkor vette csak kezdetét a zegzugos, erdőkkel tarkított útja, mely a mai Kőérberken keresztül vezetett. Utána jött Budaörsi Kamaraerdő, majd egy újabb érdekes cél: Budaörs. Az M1/M7 sztrádák még nem léteztek, így a vonal a Budaörsi Repülőtér mellett egyszerűen áthaladt a mai "túloldalra" és ott a budaörsi Stefánia utcán, valamint a budaörsi Baross utcán haladt végig, közel párhuzamosan a mai M1/M7 bevezető szakasszal. Nagyjából azon a helyen, ahol ma az M1/M7 sztrádák elágazása van, Törökbálint felé kanyarodott, ahol elérte végállomását.
Még felsorolni is hosszú ez az út, ami végponttól végpontig bő 1 óra utazási időt vett igénybe.

- 1942-ben a kiindulási pontot áthelyezték a Móricz Zsigmond körtérre, ahol a törökbálinti HÉV az akkor megépült és frissen átadott Gomba épülete körül fordult meg a visszatérő vágányára.

- 1963-ban átadták az M1/M7 bevezető szakaszát. Mivel ez fizikailag kettévágta a Budaörsre is áthaladó törökbálinti HÉV vonalát, ezzel véget is ért a Törökbálintig tartó kéjutazás. Indok is volt: felesleges és értelmetlen lett volna a sztráda felett/alatt egy híd vagy aluljáró költséges megépítése egy elavult HÉV járatnak. A körtérről Törökbálintra akkor már hosszú ideje kijáró buszok jelentősen rövidebb idő alatt tették meg az utat, hiszen nem csináltak hatamas kerülőket (Kamarerdő, Budaörs).
- A lerövidített útszakasz miatt így 1963-ban villamos lett az addigi HÉV-ből. A járműveket részben átépítették, majd a zöld kocsikat át is festették sárgára.
- A kiindulási pont továbbra is a Móricz Zsigmond körtér maradt, az új végállomás pedig az akkori M1/M7 sztráda Kamaraerdő felé eső (déli) oldalán lett kijelölve. A villamos bekanyarodott az autópálya mellé és a budaörsi Károly király úti autópálya-felüljárónál volt a végállomása, illetve az átszállóhely az utasok számára. Ma nagyjából ennek a végállomásnak a helyén van az új körforgalmi felüljáróból a TESCO felé levezető útkanyarulat.

- Ez az 1963-ban létesült, új végállomás egy vizenyős terület közepén volt, ahonnan az utasok a 88/88A jelzésű buszokkal és gyalogszerrel juthattak át Budaörs lakott részére. Ma már bevásárlóközpontok, raktárak és parkolók fekszenek a vágányok egykori helyén.
- Bár elég távol volt a budaörsi vasútállomástól, a végállomás nevét mégis onnan kapta: "Budaörs, MÁV állomás" és ez 1977-ig így is maradt.

- 1977-ben a villamosjáratot lerövidítették és a Kamaraerdei Ifjúsági Parkhoz helyezték el a végállomását, mely a mai napig változatlan.

- 1972-ben a kiinduló végállomás a Fehérvári út végén található remízhez (Budafoki kocsiszín) került.
- 1993-ban a kiinduló végállomás visszakerült a Móricz Zsigmond körtérre.
- 2003-ban a kiinduló végállomás átkerült a Batthyány térre, még az eredeti, a Gellért térről induló (HÉV) vonalat is meghosszabbítva ezzel.
 

Budaörsi út és környéke

Elküldve: 2015.03.08. 02:22
Szerző: Újbuda Retro
 
A Hotel Wien a Budaörsi út mentén régen és most


- Az 1970-ben tervezett és a 70-es évek elején megépült háromcsillagos Touring Hotel Wien bizony szebb napokat is látott, mint az elmúlt időszakban.
- Elhanyagolt Budaörsi úti behajtója szinte már észre sem vehető az összezárult növényzet takarásában.
- A közel 100 szobával rendelkező épületet évekkel ezelőtt lezárták és jelenleg egy bank 300 millió forintért hirdeti eladásra, azzal a jelzéssel, hogy az ingatlan szállodai célra történő hasznosításra jelenlegi állapotában alkalmatlan.
- Érdemes pár pillantást vetni az épületre és környékére a múltban és a jelenben, valamint a közelmúltban kínált szolgáltatásaira, helyiségeinek berendezésére, hangulatára.
- Egy egykor forgalmas szálloda tündöklése és bukása képekben.

A szálloda behajtójának területe 3D-s környezetben

A Budaörsi úti behajtó területe 3D-s környezetben
 

Budaörsi út és környéke

Elküldve: 2015.03.08. 00:13
Szerző: Újbuda Retro
 
Osztapenko szobra a Budaörsi út végén


- 1944. december 29-én Ilja Afanaszjevics Osztapenko százados két társával együtt, gyalogosan indult a szovjet csapatok által körbezárt Budapest német katonai parancsnokságára, megadásra szólítva fel a védőket.
- Ezt a németek visszautasították, mert azt a parancsot kapták, hogy az utolsó emberig ki kell tartaniuk.
- A követek a nemleges válasszal úgy indultak vissza, hogy a német hadosztály kísérőket is biztosított számukra a harcvonalig, melyet megközelítve egyre hevesebb lett a saját katonáira ügyet sem vető szovjet tüzérség aknazápora.
- A parlamenterek már a két front arcvonala közötti zónában tartózkodtak visszafelé tartó útjuk során, amikor szovjet aknavetők tüzében meghaltak.
- Az áldozatok vizsgálati eredményeit a szovjet parancsnokság máig be nem vallott okokból meghamisíthatta, így nem az lett a hivatalos álláspont, hogy ők ölték meg a saját parlementereiket, hanem az, hogy a németek lőtték őket hátba. A magyar történelemkönyvekbe is ez a magyarázat került, egyszer s mindenkorra mártírrá, később pedig már valódi szimbólummá (lásd lejjebb) változtatva a hősi halottat. Társairól viszont sehol sem emlékeztek meg és (hármukból) egyikükről sem tudni a mai napig, hogy hova temethették őket.

- 1951-ben avatták fel Osztapenko kapitány szobrát.
- 1956 októberében ledöntötték az emlékművet. A megrongált szobrot és talapzatot 1958-ban állították helyre.
- A rendszerváltás után a Szoborparkba szállították el.

- Osztapenko alakja Budapest nyugati kapujában évtizedeken át, több felnövekvő generáció számára jelképezte a kíméletlen német agresszió ártatlanul és orvult lemészárolt áldozatát.

- Kezdetben a szobor bal oldalán a 7-es út (Érd, Székesfehérvár) jobb oldalán a 80-as út (Budaörs) haladt el.
- Az M1-M7-es autópályák 1964-ben épült közös, budaörsi bevezető szakaszát 1977-78-ban bővítették ki középen plusz két-két sávval a jelenlegi szélességére.

- Ma egy kis kőkocka jelzi a szobor díszes talapzatának egykori helyét.

A terület 3D-s környezetben