Fehérvári út és környéke

Képek, helyszínek és leírások a XI. kerület múltjából
Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Fehérvári út és környéke

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.04.01. 03:58

 
A Villamosszigetelő és Műanyaggyár épülete a Fehérvári úton régen és most


- A Fehérvári út 120. alatt a mai napig működő "VSZM" műanyag-feldolgozó vállalata több mint 100 éves múltra tekint vissza. (Weboldal)
- Az elmúlt évtizedekben a cég gép- és villamosipari, továbbá építő- és járműipari műanyagalkatrész ellátásra szakosodott.
- A rendszerváltást követő gazdasági átalakulás révén a vállalat üzemmérete és dolgozói létszáma jelentősen csökkent, vidéki gyárai eladásra kerültek.
- A VSZM Kft. alkalmazottainak száma ma 200 fő. Jelenleg két termelőterületből és az azokat kiszolgáló, irányító egységekből áll.

A fő tevékenység:
- Extrudált termékek, csövek, profilok gyártása, melyek a villamosiparban, az építőiparban, valamint a távközlésben alkalmazhatók.

- Műgyanta alapú szigetelő öntvények, tám- és átvezető szigetelők gyártása, melyek biztosítóaljzatokhoz, gyűjtősínekhez, elosztó és kapcsolószekrényekhez használhatók.

A terület 3D-s környezetben
 
Csatolmányok
Fehérvári út - VSZM 01a (1970).jpg
A 18-as villamos a VSZM előtt halad el 1970. februárjában.


Fehérvári út - VSZM 01a (1970).jpg (373.97 KB) Megtekintve 73349 alkalommal.



Fehérvári út - VSZM 01b.jpg
A környék és az épület nem sokat változott. Még a kémény is a helyén maradt.


Fehérvári út - VSZM 01b.jpg (1.03 MB) Megtekintve 73349 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Fehérvári út és környéke

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.04.01. 03:07

 
A VERTESZ épülete a Fehérvári úton régen és most


- A Sztregova utca sarkán, a Fehérvári út 108-112. szám alatt egykor hatalmas irodaházban működő Villamoserőmű Tervező és Szerelő Vállalat (VERTESZ) ipari villamos berendezések (pl. transzformátor állomások) tervezésében, gyártásában és telepítésében vett részt. A rendszerváltás idején elektronikai fejlesztéssel és gyártással bővült a szervezet profilja.
- Az 1996-ban átalakult cég jelenleg a Nagytétényi úton működik, a Fehérvári úti irodaház pedig részben kiadó iroda és raktár céljára. A vállalat egykori logoja is régen lekerült a tetőről.
- A FF fotó előterében a Fehérvári út 109-119. háztömbje és a felépülése után előtte még rendezetlenül maradt terület látható.
- A 1980-1990 között kiadott kártyanaptárak is adnak némi ízelítőt a társaság egykori termékpalettájából.

A terület 3D-s környezetben
 
Csatolmányok
Fehérvári út - Vertesz 01a.jpg
Az épület a 80-as években. Ma is ugyanígy néz ki, csak a fák nőttek meg előtte.


Fehérvári út - Vertesz 01a.jpg (324.89 KB) Megtekintve 73351 alkalommal.



Fehérvári út - Vertesz 02a.jpg
A Fehérvári út 109-119. háztömbje a 70-es évek elején.


Fehérvári út - Vertesz 02a.jpg (368.72 KB) Megtekintve 73351 alkalommal.



Fehérvári út - Vertesz 03a.jpg
A mai állapot.


Fehérvári út - Vertesz 03a.jpg (855.83 KB) Megtekintve 73352 alkalommal.



Fehérvári út - Vertesz 04a (1984).jpg
Fehérvári út - Vertesz 04a (1984).jpg (556.8 KB) Megtekintve 73352 alkalommal.



Fehérvári út - Vertesz 04b (1985).jpg
Fehérvári út - Vertesz 04b (1985).jpg (598.36 KB) Megtekintve 73352 alkalommal.



Fehérvári út - Vertesz 04c (1981).jpg
Fehérvári út - Vertesz 04c (1981).jpg (204.59 KB) Megtekintve 73352 alkalommal.



Fehérvári út - Vertesz 04d (1990).jpg
Fehérvári út - Vertesz 04d (1990).jpg (207.51 KB) Megtekintve 73352 alkalommal.



Fehérvári út - Vertesz 05a (1984).jpg
Fehérvári út - Vertesz 05a (1984).jpg (190.32 KB) Megtekintve 73352 alkalommal.



Fehérvári út - Vertesz 05b (1990).jpg
Fehérvári út - Vertesz 05b (1990).jpg (227.26 KB) Megtekintve 73352 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Fehérvári út és környéke

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.04.01. 00:36

 
Kelenföldi légifotó a Fehérvári út környékéről 1963-ban és most


- A képet a felső harmadában rézsútosan szeli kétfelé a Fehérvári út. Balra, a fénykép szélén, a vasútvonal húzódik, mely a Duna felett a Déli összekötőhídon halad át.
- A Fehérvári út egyik oldalán a BHG hosszan elnyúló épületei és raktárai sorakoznak, tovább haladva a másik oldalon pedig a GAMMA erődítményeket formázó gyára emelkedik ki két hatalmas tömbben.
- A Gamma sportpálya még nem nyerte el későbbi formáját, bár funkcióját tekintve ezidőtájt is ugyanazt a célt szolgálhatta.
- A Mohai úton túl még alig volt beépítve a terület, csak 1-1 régebbi házat látni elszórtan.
- A Fejér Lipót utcának (korábban Török Ignác u.) a Mérnök utcáig húzódó szakasza éppen nem látható a képen. Annak előtte még az Etele útba torkollott, ahogy a Petzvál (korábban még Albert u.), a Mohai út (korábban Mohai utca) és a Zámori utca is (mely a Kocsis u. - Mérnök utcai lakótelep felépülése után lerövidült).
- A légifotó alján a Leiningen út és az Etele út egy kis darabja is látható.
 
Csatolmányok
Fehérvári út légifotó 01a (1963).jpg
Az 1963-as légifotón főleg a Fehérvári út és az Etele út által közrefogott részt lehet szemügyre venni, de nagyításban akár a Bánát utcától kifelé eső területen is sok apróság észrevehető.


Fehérvári út légifotó 01a (1963).jpg (384.47 KB) Megtekintve 73353 alkalommal.



Fehérvári út légifotó 01b.jpg
A hasonló szögből készült 3D-s látvány jól mutatja, hogyan és milyen házakkal épült be ez a terület. A Déli összekötőhíd mellett is van különbség: 1995-ben épült meg a Lágymányosi híd (újabb nevén Rákóczi híd).


Fehérvári út légifotó 01b.jpg (593.86 KB) Megtekintve 73353 alkalommal.



Fehérvári út légifotó 02a (1963).jpg
Segédábra a leírásban említett területek könnyebb azonosításához.


Fehérvári út légifotó 02a (1963).jpg (377.78 KB) Megtekintve 73353 alkalommal.



Fehérvári út légifotó 03a.jpg
Teljes látvány a Fehérvári úttal a középpontban.


Fehérvári út légifotó 03a.jpg (1.52 MB) Megtekintve 73353 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Fehérvári út és környéke

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.03.31. 16:29

 
A Fehérvári úti rendőr lakótelep régen és most


- Az 1928-ban átadott, a Magyar Királyi Államrendőrség kötelékében dolgozók és családjaik számára szolgálati lakásként megépült telep első tömbje ma a Fehérvári út 37. alatt található, előtte játszótér.
- A házak a Kanizsai utca - Fadrusz utca - vasúti töltés - Fehérvári út által határolt területen állnak. A bejáratok többnyire a Kanizsai utcáról nyílnak.

- A vasúti töltés és a lakótelep épületei közötti részen ma hosszan elnyúló park és árnyas bicikliút található. Korábban ez a szakasz még a Hamzsabégi út része volt, de azt a 80-as években megszüntették. (A különbséget az utolsó két térkép részleten jól látni.)

- Az eredetileg sárga színű épületeket a 80-as években újították fel, amikor is egy részüket átfestették zöldre.
- A környéken megnőttek a fák, így mára az épületek jellegzetes vonásai csak helyenként kandikálnak ki a lombok mögül.
- Készült egy madártávlati és egy összevetésre is alkalmas kép, hogy az egymás mögötti tömbök elhelyezkedése jobban átlátható legyen a mai környezetben.

A terület 3D-s környezetben
 
Csatolmányok
Fehérvári út 37 - Rendőr lakótelep 01a (1928).jpg
Az 1928-as állapot a rendőr lakótelep felépülését követően.


Fehérvári út 37 - Rendőr lakótelep 01a (1928).jpg (497.19 KB) Megtekintve 73359 alkalommal.



Fehérvári út 37 - Rendőr lakótelep 01b.jpg
A lakóház előtt évtizedek óta nagy játszótér áll. Ha a fák éppen nem takarják, a boltíves süllyesztékekkel tarkított homlokzat közelebből is szemügyre vehető.


Fehérvári út 37 - Rendőr lakótelep 01b.jpg (703.42 KB) Megtekintve 73359 alkalommal.



Fehérvári út 37 - Rendőr lakótelep 01c (1985).jpg
A Fehérvári út - Kanizsai utca sarkán így mutatott a játszótér a 80-as évek közepén.


Fehérvári út 37 - Rendőr lakótelep 01c (1985).jpg (441.16 KB) Megtekintve 73355 alkalommal.



Fehérvári út 37 - Rendőr lakótelep 01d (1941).jpg
1941-es fényép a Hamzsabégi út kezdeti szakaszáról a Fehérvári út felé nézve.
A háttérben jobbra a rendőrtelep első háza, mellette a kép szélén a Kanizsai utca egyik erkélyes épülete.
(A következő képen a zöld színű ház jobbra.)


Fehérvári út 37 - Rendőr lakótelep 01d (1941).jpg (116.26 KB) Megtekintve 73359 alkalommal.



Fehérvári út 37 - Rendőr lakótelep 01e.jpg
A Fehérvári útról nézve az épület többnyire takarásban van. Jobbra a Kanizsai utca.


Fehérvári út 37 - Rendőr lakótelep 01e.jpg (1.18 MB) Megtekintve 73359 alkalommal.



Fehérvári út 37 - Rendőr lakótelep 02a.jpg
Balra a vasúti töltés , előtérben a Fehérvári út. Az egykori rendőrtelep tömbjei egymás mögött sorakoznak a Kanizsai utca mentén.


Fehérvári út 37 - Rendőr lakótelep 02a.jpg (1.08 MB) Megtekintve 73359 alkalommal.



Fehérvári út 37 - Rendőr lakótelep 02b.jpg
Számozott segédábra.


Fehérvári út 37 - Rendőr lakótelep 02b.jpg (821.79 KB) Megtekintve 73359 alkalommal.



Fehérvári út 37 - Rendőr lakótelep 03a (Hamzsabégi út).jpg
A Hamzsabégi út vonala 1979-ben.


Fehérvári út 37 - Rendőr lakótelep 03a (Hamzsabégi út).jpg (237.8 KB) Megtekintve 73359 alkalommal.



Fehérvári út 37 - Rendőr lakótelep 03b (Hamzsabégi út).jpg
A Hamzsabégi út szétszabdalva. A pirossal jelölt részek már csak parkokon keresztülfutó rövidke bicikliutak.


Fehérvári út 37 - Rendőr lakótelep 03b (Hamzsabégi út).jpg (220.51 KB) Megtekintve 73359 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Fehérvári út és környéke

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.03.30. 03:25

 
A Fehérvári út 98. szám alatti épület 1986. novembere előtt és most


- A képen látható 9-es villamos vonala 1986. novemberében szűnt meg, szerepét jelenleg a 41-es járat fedi le.
- A jobb oldalon a Hajtómű és Felvonógyár (HAFE) épülete látható. Ez a cég 1973-tól beolvadt a Ganz-MÁVAG Mozdony-, Vagon- és Gépgyárba, a neve pedig onnantól Ganz-MÁVAG Felvonógyár lett.
- A rendszerváltást követően a Ganz-MÁVAG fizetésképtelenné vált, épületébe ezt követően költözött az azóta nemzetközi hírűvé vált 77 Elektronika.
- A háttérben az előző cikkben bemutatott Hengermalom úti lakóház látható.

A terület 3D-s környezetben
 
Csatolmányok
Fehérvári út 98 01a.jpg
Fehérvári út 98 01a.jpg (531.34 KB) Megtekintve 73363 alkalommal.



Fehérvári út 98 01b.jpg
Sajnos csak ilyen építkezős kép volt a párbaállításhoz.


Fehérvári út 98 01b.jpg (1.24 MB) Megtekintve 73363 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Fehérvári út és környéke

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.03.30. 01:44

 
A Fehérvári út - Hengermalom út kereszteződése régen és most


Három fotó, melyek közel ugyanott készültek. Mindhárom párba lett állítva a jelenkori állapottal.

- Az első kép 1930-ban készült és az Elektromos Művek dolgozói "lakótelepét" mutatja, mely azóta is hasonló állapotban található meg a Hengermalom út elején. Előtte, a kis téren, ma az elhanyagolt harangláb és egy újságosbódé állnak. (Az Elektromos Művekről a "Kelenföldi Erőmű..." c. cikkben lehet olvasni a Budafoki út és környéke témában.)

A terület 3D-s környezetben

Fehérvári út - Hengermalom út 01a (1930).jpg
A Budafoki úti Erőmű (azaz az akkori Elektromos Művek) alkalmazottainak épült lakótelep 1930-ban a Fehérvári út - Hengermalom út sarkán.


Fehérvári út - Hengermalom út 01a (1930).jpg (529.61 KB) Megtekintve 73366 alkalommal.




Fehérvári út - Hengermalom út 01b.jpg
Az épület ma: előtte a harangláb és az újságosbódé a téren.


Fehérvári út - Hengermalom út 01b.jpg (985.33 KB) Megtekintve 73366 alkalommal.




- A második felvétel 1990-ben készült és az első két fotón bemutatott épület előtti kanyarulatból a Fehérvári útba torkolló részt mutatja. Az úttest túloldalán balra az Etele úti széles és tarka panel egy darabja, mellette az Etele út - Fehérvári út innenső sarkán lévő toronyszerű panel alsó része látható, tőle jobbra a Szivárvány áruház, előtte pedig egy máig meglévő trafik bódéja áll.
A háttérben az Etele úti 3. panelház oldalát (ma már mályvaszínű) és a Fejér Lipót utcai toronyház tetejét a színes képen kitakarják a fák, de a 3D-s nézetben mozogva azért még előbukkannak.
Érdekesség, hogy ezt a fotót úgy is fel lehet fedezni az interneten, hogy a "Fehérvári út - Lecke utca sarkán" készült, ami komoly tévedés.

A terület 3D-s környezetben

Fehérvári út - Hengermalom út 02a (1990).jpg
Az első két fotón látott köríves épület előtti kis kanyar a Fehérvári útra vezet. (1990-es felvétel)
A háttérben szereplő épületek mindegyike megvan ma is.


Fehérvári út - Hengermalom út 02a (1990).jpg (128.82 KB) Megtekintve 73366 alkalommal.




Fehérvári út - Hengermalom út 02b.jpg
A terület ma.


Fehérvári út - Hengermalom út 02b.jpg (737.89 KB) Megtekintve 73366 alkalommal.




- A harmadik, szintén 1990-ben készült fotón az újságosbódé látható oldalról a Fehérvári út vonalában. A háttérben balra a Gamma Művek épülete a Mérnök utca sarkán.

A terület 3D-s környezetben


Fehérvári út - Hengermalom út 03a (1990).jpg
A Fehérvári út - Hengermalom út sarkához közel lévő újságos bódé...


Fehérvári út - Hengermalom út 03a (1990).jpg (563.26 KB) Megtekintve 73366 alkalommal.




Fehérvári út - Hengermalom út 03b.jpg
... mely ma is ott áll a kis téren.


Fehérvári út - Hengermalom út 03b.jpg (571.65 KB) Megtekintve 73366 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Fehérvári út és környéke

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.03.29. 21:56

 
A Bánát utca - Sopron út sarka régen és most


- Előtérben a Bánát utca, háttérben a Sopron út.
- Ezen a sarkon ma is megvan a játszótér, amit azóta EU konformra alakítottak át.
- A játszótér mögött az 1911-ben megnyílt Domokos Pál Péter Általános Iskola tripla boltíves kapui láthatók (Weboldal)

A terület 3D-s környezetben
 
Csatolmányok
Bánát utca - Sopron út 01a.jpg
Bánát utca - Sopron út 01a.jpg (358.02 KB) Megtekintve 73369 alkalommal.



Bánát utca - Sopron út 01b.jpg
Bánát utca - Sopron út 01b.jpg (391.7 KB) Megtekintve 73369 alkalommal.



Bánát utca - Sopron út 01c.jpg
A játszótér dús növényzete eltakarja a Sopron út házait a háttérben, a 3D-s bejáráson viszont közelről is szemügyre vehetők.


Bánát utca - Sopron út 01c.jpg (1.32 MB) Megtekintve 73369 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Fehérvári út és környéke

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.03.24. 02:02

 
A Gamma Művek épületei a Fehérvári úton régen és most


- 1920-ban alakult meg a Gamma Műszaki Részvénytársaság Budapesten, a VIII. kerületi Koszorú utcában, de a kezdeti kis telephelyet hamar kinőtték.
- 1923-ban kezdtek építkezésbe a (mai) Fehérvári út 83. szám alatt megvásárolt új telken, ami a Kocsis utca sarkától a körtér felé eső irányban található.
- 1925-ben költöztek be az új gyárépületükbe. (A Mérnök utca-Kocsis utca közötti nagy Gamma épület csak jóval később készült el.)
- Kezdetben különféle tudományos, főleg kísérleti készülékeket, valamint geodéziai műszereket (szintező, teodolit) gyártottak és javítottak.
- 1926-ban kétszintesre bővítették az épületet, melynek dolgozói létszáma 1933-ra 110 főre nőtt.
- Az 1930-as évektől a gyárban egyre fokozódó ütemben katonai termékek gyártása is zajlott. A vállalat egyik szabadalma az elektronikusan irányított légvédelmi ütegek célzását félautomatikusan vezérlő szerkezet, a "lőelemképző" volt, mely 1940-re a legfontosabb magyar exportcikké vált.
- 1935-ben alakult meg a gyár optikai üvegcsiszoló részlege és néhány éven belül már nemzetközileg is keresett termékeket gyártottak.
- 1939-ben a gyár nevét GAMMA Finommechanikai és Optikai Művek Rt.-re változtatták, mely az időközben megváltozott profilt megfelelőbben jellemezte.
- 1941-ben nyerte el a Fehérvári út és a Kocsis utca sarkán álló, félköríves saroképület a mai formáját.
- 1944-ben kitartó fejlesztések eredményeképpen már rendelkezésükre állt a Duflex, Kinga és Pajtás fényképezőgépek szabadalma, ám a gyártás csak a háború után indulhatott meg. (A Pajtás 1962-ig készült a Gammában, addig 170.000 darabot gyártottak le belőle.)
- 1945-ben a gyár szinte teljesen kiégett, egyéb épületei megrongálódtak.
- 1945 után a lakosság részére háztartási cikkek, a HM megrendelésére távcsövek, tájolók, a kórházak számára pedig mikroszkópok és orvosi műszerek gyártásával foglalkoztak.
- 1946-ban kezdték meg a szemüveglencsék gyártását a megújult optikai részlegen.
- 1948-ban a vállalatot államosították.
- 1951-ben a gyárból kiváltak a Szemüveglencse-gyártó, valamint a Logarléc- és mérőszalaggyártó részlegek, majd 1952-ben a Finommechanikai Részleg is. Utóbbi a Fehér út 10. szám alatt önálló vállalatként működött tovább. Hasonlóan kivált a cégből az addigi asztalosüzem és Műszaki Faárugyár néven folytatta tevékenységét.
- 1960-ban a gyárból kivált az optikai részleg is és a Magyar Optikai Művekhez került.
- 1962-ben a Geofizikai Mérőműszerek Gyára beleolvadt a Gammába, 1965-ben pedig a Finommechanikai Vállalat villamosautomatika profilja érkezett hasonlóképpen a szakembereivel együtt.
- 1966-ra a vállalat neve Gamma Művekre változott. Termelői profilja ekkorra az elektronikus műszerek, nukleáris műszerek, híradástechnikai kristályok és elektromechanikus alkatrészek gyártásából állt.
- Később a Központi Fizikai Kutatóintézettel közösen nukleáris műszercsaládot fejlesztettek. Azzal párhuzamosan műszertechnikai elemeket, ipari automatikákat, geofizikai és orvosdiagnosztikai műszereket gyártottak még a 80-as években is.
- A rendszerváltást követően a vállalat csődhelyzetbe került és 1993-ban felszámolták, a dolgozókat végkielégítéssel elbocsátották.
- Ezt követően 30%-ban amerikai tőkéből alakult meg a Gamma Műszaki Kft., ami 1 évvel később Rt-vé alakult. A cég a nukleáris műszergyártási profilt folytatta, csak kisebb alapterületen.
- 1998-ban két leányvállalatot alapítottak: a Gamma Analcon Kft. folyamatszabályozási tevékenységgel működik, a Gamma Mechanikai Kft. pedig műszereket gyárt.

A terület 3D-s környezetben
 
Csatolmányok
Fehérvári út - Gamma Művek 01a.jpg
A Fehérvári út és a Mérnök utca sarka. Balra a Szivárvány áruház melletti nagy ABC. A háttérben a Fejér Lipót utcai toronyházak és a Kocsis utcai munkásszálló.


Fehérvári út - Gamma Művek 01a.jpg (411.73 KB) Megtekintve 73417 alkalommal.



Fehérvári út - Gamma Művek 01b.jpg
Fehérvári út - Gamma Művek 01b.jpg (398.22 KB) Megtekintve 73417 alkalommal.



Fehérvári út - Gamma Művek 01c.jpg
Az egykori gyárépület ezen területe ma szépen felújítva, Multiplaza néven, irodaházként működik, már ha sikerült bérlőket találni rá. A földszinten több mint 10 éve az MKB bank fiókja üzemel, utána pedig különféle (pár évente cserélődő) cégek üzlethelyiségei következnek.


Fehérvári út - Gamma Művek 01c.jpg (781.95 KB) Megtekintve 73417 alkalommal.



Fehérvári út - Gamma Művek 01d.jpg
A felújított Gamma épület a Kocsis utca felől.


Fehérvári út - Gamma Művek 01d.jpg (815.87 KB) Megtekintve 73417 alkalommal.



Fehérvári út - Gamma Művek 02a.jpg
1941-ben nyerte el a Fehérvári út és a Kocsis utca sarkán álló, félköríves saroképület ezt a formáját. A földszinti üzlet kb. 15 éve az Elektro Profi villanyszerelési eszközöket árusító cég telephelye.


Fehérvári út - Gamma Művek 02a.jpg (845.88 KB) Megtekintve 73417 alkalommal.



Fehérvári út - Gamma Művek 02b.jpg
A jelenlegi látvány a Kocsis utca felől. Emeletráépítés is történt.


Fehérvári út - Gamma Művek 02b.jpg (1.19 MB) Megtekintve 73417 alkalommal.



Fehérvári út - Gamma Művek 03a.jpg
Így mutatott egy Gamma szerelőcsarnok.


Fehérvári út - Gamma Művek 03a.jpg (750.65 KB) Megtekintve 73417 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Fehérvári út és környéke

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.03.20. 20:42

 
A Beloiannisz Híradástechnikai Gyár (BHG) épülete a Fehérvári út 70. alatt régen és most


Kevés olyan nagy múlttal rendelkező óriásvállalat működött Magyarországon a szocializmus előtt, alatt, sőt még után is, mint a hajdani BHG (most az elődszervezeteit is beleértve). Ezért is meghökkentő, hogy a mai internetes publikálási lehetőségek ellenére sem találunk róla egy a történetét, munkásságát és eredményeit a rendszerváltásig bezárólag olvasmányosan, ugyanakkor kronológiailag is érthetően összefoglaló leírást. A vállalat régi alapítói, vezetői mára kihaltak, egykori dolgozói pedig a jelek szerint még egy évtized alatt sem tudtak gondoskodni arról, hogy hajdani munkahelyük világáról egy minőségi, szöveges-képes megemlékezés készüljön, noha sokan közülük az egész életüket ott dolgozták le.

Ezen a hiányosságon próbál meg valamelyest enyhíteni az alábbi cikk, melyben nagy vonalakban áttekinthető a vállalat kialakulása, működése és fő tevékenységi köre, továbbá információt kaphatunk az ott dolgozók munkahelyi életét színesítő egyéb érdekes körülményekről is.
Az írás második felében a BHG számítógép központjának működéséről olvasható egy kis összegzés, konkrét gyakorlati példákkal szemléltetve. Ez a téma azért is került kiemelésre, mert a mai számítógépes világból visszatekintve elképesztő különbségként tárul majd elénk az akkori informatikai rendszer rossz hatékonysága és értelmetlensége.

Az "Érdekességek" témánál (rövidesen jön!) külön fejezet lesz a BHG-nak szentelve, hogy további érdekes információk és még számos egyéb kép bemutatásra kerülhessen.


A BHG VÁLLALAT ÖSSZEFOGLALT TÖRTÉNETE

- 1911-ben a svéd Ericsson társaság úgy döntött, hogy megvásárolja Deckert Rudolftól és Homolka Edétől cégüket, a Deckert és Homolkát, mely akkor már komoly híradástechnikai termékpalettával, gyártási tapasztalattal, nemzetközileg is elismert kereskedelmi kapcsolatokkal és referenciákkal rendelkezett Magyarországon. A tranzakcióból végül fúzió lett: az Ericson bevásárolta magát a magyar cégbe, ami az év végére "Ericsson Magyar Villamossági Rt." néven részvénytársasággá alakult.
- A frissen létrejött társaság új profiljának megvalósításához rövidesen egy új gyártelep építését kezdte meg a mai Fehérvári út 70. szám alatt.
- Mire az épület elkészült, kitört az I. világháború, így a termelés nem indulhatott meg a létesítményben és az 1923-ig csak hadikórházként működött.
- A európai mércével is nagynak számító Ericsson cég az évek során számos szabadalmát adta át budapesti üzemének, többek között az elektrolit kondenzátorok gyártását is ők honosították meg Magyarországon.

- 1928-tól az Újpesten működő Egyesült Izzólámpa és Villamossági Rt-től különvált egy magát kinőtt részleg, a Távbeszélő és Távíró Osztály, melyet onnantól az amerikai International Standard Electric Co." nevű híradástechnikai cég saját leányvállalataként működtetett tovább.
- Az amerikai társaság ezen új, magyarországi ágazata számára "Standard Villamossági Rt." néven önálló gyárat indított az Ericsontól megvásárolt Fehérvári úti épületében.
- A technológiai fejlesztések révén ekkorra vált elérhetővé a világon mindenhol újdonságnak számító rádió, így az új cégnél idehaza megindult a "Standard" márkanevű készülékek gyártása.
- A Standard Rt-t 1949 végén államosították.

- A II. világháború utáni újjáépítésben a Standard gyárnak is jelentős feladatok jutottak, emiatt megszűnt a rádiógyártás.
- Az államosítás miatt a külföldi fizetőképes partnerek eltűntek, így a vállalat magára maradt. A vezetésnek új gyártási feladatokat és célokat kellett kitűznie.
- Előírták, hogy közszükségleti cikkeket is kell gyártani, így készült a vállalatnál abban az időben lendkerekes autó, Pajtás telefon és modul rádióvevő oktatási célokra.
- 1950-től indult meg a magyar rádiózás nagy korszaka. Rengeteg új adóra volt szükség, köztük speciális célú "zavaróadókra" is. A cég így nagyszámú állami megrendelést kapott.
- A vállalat nevét 1952-ben Beloiannisz Híradástechnikai Gyárra (BHG) változtatták Nikosz Beloiannisz görög kommunista békeharcos emlékére.
- 1952-54 között itt készítették el az első hazai TV adót, mellyel elkezdődhettek a kísérleti adások.
- 1954-55 között újra beindult a rádiókészülékek gyártása.
- 1956 után új gyárépület építésébe kezdtek a Fehérvári úton. Az épület belső szerkezeti érdekessége volt, hogy a munkaterületeket mozgatható válaszfalakkal lehetett a mindenkori igényeknek megfelelően átalakítani.
- A cég legnagyobb megrendelői továbbra is a HM, a BM és a Posta maradtak. Elsősorban rádiókat, adó- és vevőkészülékeket, CB és LB telefonkészülékeket, továbbá telefonközpontokat gyártottak szigorú tervutasításos rendszerben.
- A BHG komoly fejlesztésekbe is kezdett a telefonközpontok terén. Az elektronikusan vezérelt ún. Crossbar központjai a Szovjetunión kívül eljutottak Algériába, Brazíliába, Görögországba, Lengyelországba, Kubába és Irakba is.
- 1968-ban a Telefongyár, a BHG, valamint az Orion Rádió és Villamossági Gyár export tevékenységük lebonyolítására megalapították a "BUDAVOX Híradástechnikai Külkereskedelmi Rt." nevű közös vállalatot az akkori Tanács körút 3/B alatt (ma Károly krt.). A Budavox 25 év alatt negyvenszeresére emelte az exportált áruk értékét!
- A vállalat számára a gazdasági csúcsot az 1965-1986 közötti időszak jelentette. Ezen években jöttek létre a tatabányai, a szekszárdi, a kunhegyesi és a debreceni telephelyek .
- 1985-ben a gyárhoz csatolták a csődbe ment Híradótechnika Vállalatot, amely elsősorban a Néphadseregnek és a külügynek dolgozott. Ezzel a csatlakozással már hat vidéki és három budapesti gyáregységre nőtt a BHG.
- 1989 környékén több nagy megrendelő sem fizette ki a leszállított eszközöket, így a vállalat komoly veszteséget halmozott fel.
- A Szovjetunió széthullása miatt évi 50 millió rubel értékű szállítástól esett el a cég. A talpon maradáshoz szükségszerű lett volna, hogy el tudják adni azokat a központokat, amelyeket 1990-ben 5 millió dollár értékben szovjet megrendelésre készítettek, ám ez a tétel végül a nyakukon maradt.
- 1991-ben egy meghirdetett tenderen a BHG-Northern Telecom együttes veszített, ami ugyancsak hozzájárult a vállalat későbbi széteséséhez.
- 1992-ben a lejtmenet ellenére még mindig nagyon sokan, 4.500-an dolgoztak az átalakulóban lévő és ekkor már a végét járó társaságnál.
- Az egykori nagyvállalatból létrejött kisebb-nagyobb gazdasági társaságok és azok szövevényes szerveződései, pályázati próbálkozásai még egészen 1999-ig eltartottak, amikor is az anyavállalat megszűnt. Ezen utolsó évtized többnyire érdektelen története már nem tartozik az oldalunkhoz.


ÉRDEKESSÉGEK ÉS EGYÉB BHG TUDNIVALÓK

- Virágkorában 22.000 fő dolgozott a BHG-nál a budapesti és a vidéki telephelyeket, valamint a külföldi kiküldetéseket összegezve. 8.000 fő csak az automata telefonközpontokat gyártotta.

- A gyár önellátó volt, azaz minden munkafolyamatot saját gyáregysége területén végzett. Néhány példa, hogy milyen üzemekkel rendelkeztek:
   - Óriási lakatosüzem, ahol a telefonközpontok szekrényeinek lemeztábláit is készítették.
   - Galvanizáló és festő üzemek, ahol korrózió ellen bevonták, majd a kívánt színre festették az alkatrészek, gépelemek felületét.
   - Jelfogó szerelő üzem.
   - Műszerész gyáregység.
   - Több éves külföldi kiküldetésben és vidéki külszolgálaton is dolgoztak szerelők.
     (Az eladott telefonközpontokat ők szerelték, szervizelték.)

- Minden gyáregységben külön működött KISZ alapszervezet, melyeket központilag is összefogtak. A dolgozóknak minden hónapban tagdíjat kellett leróniuk fizetésük arányában, amiért KISZ, Párt vagy Szakszervezeti bélyeget kaptak tagsági könyvecskéjükbe.
- Nőszervezet is működött a vállalatnál és természetesen komoly nőnapi ünnepséget is rendeztek minden évben.
- Az 50-es, 60-as és 70-es években nagy divat volt a különféle vállalati ünnepélyek alkalmával vonatozni, vagy más néven "zakatolni", ahogy akkoriban hívták: hosszú sorokban, egymás vállát fogva több száz ember vonult és énekelve keringett az irodai folyosókon, akárcsak manapság az esküvőkön.

- A Munkásellátási Osztályhoz tartozott a bölcsőde, az óvoda, a konyha és az üzemi étkeztetés, a számos raktár, valamint az üdülők.
- A vállalat saját óvodája a Petzvál József utca 39. szám alatt működött. A 70-es évek végén az épület életveszélyessé vált, ezért a csoportokat a renoválás idejére (egy évre) áthelyezték a két házzal arrébb lévő Fejlesztési Intézetbe. Valamivel a rendszerváltást követően a Közlekedési Hatóság költözött a teljesen átépített ovi helyére. Ma ott zajlanak a KRESZ vizsgák és ott adják ki a jogosítványokat is.

- A vállalat kiemelt szakszervezeti üdülője Keszthelyen volt, közel a Balaton partjához. Ezen felül további kisebb, családias, vízparti üdülői voltak Balatonlellén, Balatonszabadin, Balatonszárszón, valamint Surányban a Duna-parton.
- Az üdülőkbe igényelt beutalók elosztásáról egy bizottság döntött. 5 évenként csak egy beutalót lehetett kapni. (Esetleg ha valaki lemondta foglalását, be lehetett "ugrani" a helyére.)

- A BHG-nak saját tanműhelye is volt, ahol folyamatos képzés folyt. Az ott végzett ipari tanulók többsége a cégnél maradt szakmunkásként.

- A vállalatnál rendkívül komoly sportélet is zajlott:
   - NB1-es futballcsapat
   - Férfi-női kézilabda csapat, melyből a női válogatott szintén NB1-es volt
   - Férfi-női teke szakosztály. A Hauszmann A. utcai épületeinek egyikében modern, automata tekepálya működött.
   - Ejtőernyős szakosztály.
   - MHSZ búvár szakosztály. Érdekesség, hogy a szakosztály vezetője, Medek Miklós, 2007-ben a Feneketlen-tó szökőkútjának szerelése közben egy csomagot talált a mélyben, melyben 3 millió forint lapult. Leadta a rendőrségen.


A SZÁMÍTÓGÉPES ADATFELDOLGOZÁS

- A vállalat a 60-as évek végén külön számítóközpontot és Számítástechnikai Főosztályt hozott létre azzal a céllal, hogy minden nagyobb rendszert számítógépre vigyenek: bérelszámolás, termelési elő- és utókalkuláció, termelési folyamatok, gyártási programok stb.

  - Bérelszámolás: Ez volt a vállalat életében az egyik legfontosabb számítási feladat, hiszen az nem fordulhatott elő, hogy a dolgozók nem, vagy nem időben kapnak fizetést.
  - Előkalkuláció: Egyes termelési folyamatoknak mi a várható anyagszükséglete, bérköltsége.
  - Utókalkuláció: Az eredmény, ami valójában teljesült. Költségek, anyagok, bérek és a kapcsolódó gazdaságossági számítások.

- A számítóközpont termében egy bolgár gyártmányú, R20-as nagyszámítógép működött, melyhez 8 db, szekrény méretű mágnesszalagos és 6 darab merevlemezes adattároló egység, továbbá 2 db lyukkártyaolvasó és 2 db nyomtató csatlakozott.
- A nagygépekkel való kommunikáció nem volt interaktív, azaz nem volt billentyűzet és monitor. Az adatbevitel lyukkártyákról történt, a számítógép pedig printelve jelezte vissza a számításokat és a hibákat.

- A mindenkori feladatok a Rendszerszervezési Osztályról (10 fő) érkeztek a programozókhoz. A rendszerszervezők fogalmazták meg, hogy mi egy feladat és ahhoz elkészítették a logikai folyamatábrát.
- A Programozási Osztályon (15 fő) más-más nyelveket ismerő és alkalmazó szakemberek készítették el az összetett számításokat végző programokat. Assembler, PL1 és COBOL voltak a leggyakrabban alkalmazott nyelvezetek.
- Az Adatrögzítő Osztályon (10 fő) készítették a lyukkártyákat, melyekkel, más beviteli lehetőség nem lévén, mind a feldolgozandó adatokat, mind a programokat betáplálták a rendszerbe.
- Az Ellenőrző Osztály (10 fő) megvizsgálta a kinyomtatott adatok, a "tablók" helyességét, amiket aztán a megfelelő gyáregységek segédmunkásai elszállítottak a részlegükhöz, hogy ott hasznosíthassák a rendszerből kinyert információkat. (Több kartondoboznyi leporellót kell elképzelni tablónként!)
- A Műszaki Osztály karbantartó munkatársai (15 fő) három műszakban dolgoztak, mivel a gépterem szünet nélkül üzemelt.

EGY PROGRAM FUTTATÁSÁNAK MENETE
- Az operátorok (15 fő) a folyamatábrát figyelve bekészítették a feldolgozni kívánt adatokat tartalmazó mágnesszalagokat vagy merevlemezeket és elindították a futtatást.
- Az adatrögzítők részéről, lyukkártyák segítségével mágnesszalagra tárolt információkat a programozók által készített program beolvasta, elvégezte a kívánt műveleteket, majd az eredményeket kiírta egy újabb mágnesszalagra vagy merevlemezre, amiket felcímkézve meg kellett őrizni. Eközben folyamatos volt a tablónyomtatás.
- A következő lépésben futtatott program már a keletkezett újabb adatokkal dolgozott tovább. Egy-egy adatcsoport vagy más néven "téma" 10-15 programon is végigfutott a fenti a módon, mire a kívánt eredmény megszületett (pl. havi bérelszámolás).

EGY KONKRÉT FELADAT VÉGREHAJTÁSÁNAK PÉLDÁJA
- A rendszerszervezési osztály dolgozói azt a feladatot kapták, hogy a bérelszámolást számítógépre kell vinni. A rendszerszervezők ezért először a Bérelszámolási Osztály munkatársainak írták le az igényt.
- A Bérelszámolási Osztályon dolgoztak vagy harmincan. Közülük segítettek megadni a bevitelhez (input) szükséges adatokat (pl. havi bér, ledolgozott napok, szabadság, táppénz), és hogy milyen nyomtatott tablók szükségesek a kifizetéssel kapcsolatban (output).
- A kapott információk alapján a rendszerszervezők megalkották a program logikai folyamatábráját.
- A programok a Programozási Osztályon készültek el a rendszerszervezők és a programozók együttes munkájának eredményeképpen.
- A végeredmény azonban hiába született meg különféle nyomtatott tablók formájában, a kifizetés soha nem azok alapján történt, mert a Bérelszámolási Osztály harminc dolgozója azt előbb még ellenőrizte. (Pontosabban manuálisan újraszámoltak mindent.)

- A bérszámfejtés elképesztően bonyolult műveleteiben számos bérezési forma váltakozott (órabér, darabbér, rezsióradíj), továbbá normaidő volt meghatározva, amit szintén figyelembe kellett venni, hogy azt a dolgozó teljesítette-e. További, a számításokat befolyásoló tényezők: szabadság, betegség, táppénz, jutalom, prémium, ha igen részesedési alapból vagy béralapból, gyerektartás, OTP kölcsön, bírói letiltás, óvodai és bölcsődei díjlevonás, katonaadó. (Még a mikuláscsomagot is a bérszámfejtési tablók alapján osztották.)
- Ezen felül állandóan változtak a bérezéssel kapcsolatos szabályozások, ami miatt rendszeresen bele kellett nyúlni az összetett számításokat végző programokba, ami nem mindig sikerült. Olyankor hibák keletkeztek, amiket manuálisan kellett korrigálni.

EGY MÁSIK KONKRÉT PÉLDA
- A ternelési folyamatok segítésére, követésére a fenti módszer alapján szintén rengeteg "tabló" készült, melyek a gyártási rendszert adatokkal irányító és segítő dokumentációként szolgáltak (volna) ebben az esetben.
- A programozást, az adatbevitelt, majd a gépi feldolgozást követően elkészült tablókat először az arra illetékes osztály ellenőrizte, aztán lekerülhettek az üzemekbe.
- Ott viszont semmire sem használták a hatalmas idő és energia ráfordítással kapott adatokat, csak a rengeteg papír gyűlt egyre nagyobb hegyekbe valamelyik sarokban.

- A Számítástechnikai Főosztályon az adatrögzítőkkel, szervezőkkel, programozókkal, gépkezelő operátorokkal, diszpécserekkel, kontrollálókkal, műszakiakkal, segédmunkásokkal, valamint az osztályvezetőkkel és titkárnőikkel együtt 85-100 fő dolgozott.
- Lehet szépítgetni az eredményeket, de attól még a tények tények maradnak. Ennek a számítógépes adatfeldolgozási munkának így sok értelme nem volt. Óriási költséggel gyártottak valamit, amit vélhetően semmire sem lehetett használni. Ahogy a szocializmus idejében megannyi helyen, úgy itt is arra volt jó ez a tevékenység, hogy az embereknek biztosított legyen a munkája, amiért mindig megkapták a fizetésüket. Bár tudjuk, hogy ez hosszabb távon hova vezetett...


A terület 3D-s környezetben
 
Csatolmányok
Fehérvári út - BHG 01a - Ericsson Magyar Villamossági Rt. (1927).jpg
Az Ericson által a Fehérvári út 70. alatt épített gyár. Mire az épület elkészült, kitört az I. világháború, így 1923-ig csak hadikórházként működött.
A bal szélen látható kapu feletti ablakok helyére csatlakozott be a később megépített, kétszintes átjáró híd.


Fehérvári út - BHG 01a - Ericsson Magyar Villamossági Rt. (1927).jpg (442.75 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 01b.jpg
Az épület ma.


Fehérvári út - BHG 01b.jpg (1.17 MB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 01c.jpg
Az eredeti épületet és a Hauszmann Alajos u. túloldalán később megépült gyárat kétszintes átjáró híd köti össze.


Fehérvári út - BHG 01c.jpg (933.66 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 02a.jpg
A gyárépület oldalfalára belülről szabályozható napellenző zsalukat szereltek. Az épület előtti kis udvaron park volt, ahol még fák is nőttek. Ebben az időben még tárcsás tábla jelezte a villamosmegállót.


Fehérvári út - BHG 02a.jpg (330.84 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 02b.jpg
Modernebb a villamosmegálló táblája és szélesebb a járdaszigete. A megnövekedett gépkocsiállomány részére parkolót biztosítottak az épület főbejárata előtt, ahonnan a fákat kivágták.


Fehérvári út - BHG 02b.jpg (416.38 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 02c.jpg
1974.


Fehérvári út - BHG 02c.jpg (2.83 MB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 02d.jpg
Itt együtt látható a két épület. A teljes gyárterület a Hauszmann utcán befelé még messzire kiterjedt mindkét irányban.


Fehérvári út - BHG 02d.jpg (599.07 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 02e.jpg
A másik épület ma. A 90-es évek közepétől MATÁV székház lett. Most étterem működik a földszintjén.


Fehérvári út - BHG 02e.jpg (1.02 MB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 02f.jpg
Homlokzatfelújítás 1970 környékén.


Fehérvári út - BHG 02f.jpg (384.54 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 03 01.jpg
A vállalat saját bemutatkozója a 70-es évek közepén.


Fehérvári út - BHG 03 01.jpg (439.43 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 03 02.jpg
Az automata telefonközpont egyes darabjai.


Fehérvári út - BHG 03 02.jpg (480.34 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 03 03.jpg
A BHG egyik népszerű, már készre szerelt terméke a sok közül.


Fehérvári út - BHG 03 03.jpg (307.79 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 03 04.jpg
Itt következnek a gyártás képei...
Ezek a fotók, valamint a még nem látható további termékképek és egyéb egzotikumok az "Érdekességek" téma BHG fejezeténél kerülnek majd végleges elhelyezésükre. (Rövidesen.)


Fehérvári út - BHG 03 04.jpg (50.64 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 03 05.jpg
Fehérvári út - BHG 03 05.jpg (473.06 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 03 06.jpg
Fehérvári út - BHG 03 06.jpg (501 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 03 07.jpg
Fehérvári út - BHG 03 07.jpg (603.42 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 03 08.jpg
Fehérvári út - BHG 03 08.jpg (569.34 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 03 09.jpg
Fehérvári út - BHG 03 09.jpg (503.6 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 03 10.jpg
Fehérvári út - BHG 03 10.jpg (538.38 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 03 11.jpg
Fehérvári út - BHG 03 11.jpg (526.69 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 03 12.jpg
Fehérvári út - BHG 03 12.jpg (522.42 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 03 13.jpg
A vállalat saját tanműhelye.


Fehérvári út - BHG 03 13.jpg (351.03 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 03 15.jpg
Farsang a BHG oviban (ill. itt a bölcsiben), a Petzvál József u. 37. alatt (1975).


Fehérvári út - BHG 03 15.jpg (707.54 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 03 16.jpg
Az automata tekepálya.


Fehérvári út - BHG 03 16.jpg (319.33 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 03 17.jpg
A keszthelyi üdülő.


Fehérvári út - BHG 03 17.jpg (500.46 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 03 18.jpg
A vállalat kirándulós autóbusza.


Fehérvári út - BHG 03 18.jpg (324.82 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 03 19.jpg
A kunhegyesi gyáregység.


Fehérvári út - BHG 03 19.jpg (612.26 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 03 20.jpg
A szekszárdi kapcsológépgyár.


Fehérvári út - BHG 03 20.jpg (391.17 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.



Fehérvári út - BHG 03 21.jpg
És egy kitűzős jelvény a sok közül.


Fehérvári út - BHG 03 21.jpg (201.24 KB) Megtekintve 73453 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Fehérvári út és környéke

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.03.18. 20:25

 
Légifelvételek a Fehérvári út környékéről 1963-ban


- Az első fotó előterében a vasúti töltés innenső oldalán a Dombóvári út, túloldalán vele párhuzamosan a Hamzsabégi út húzódik.
- Rájuk merőlegesen a Fehérvári út a kép bal oldalán látható és egészen a Móricz Zsigmond körtérig felvezet.
- A jobb felső sarokban a Lágymányosi Dohánygyár áll a magas kéményével.
- A kép felső középső részén, a BEAC sportpálya helyén csak 12 évvel később kezdődött a SKÁLA építése. A Fehérvári úti piac helyén is lakóházak sorakoznak.

- A második FF fotón (3. kép) egy kicsivel arrébb készült szögből vehetjük szemügyre az elénk táruló Lágymányosi lakótelep ezen részének látványát.
- A bal felső saroktól valamivel lejjebb, a Villányi út mellett a József Attila Gimnázium és mellette az Újbuda logo modelljeként is szolgáló ikertornyú templom.
 
Csatolmányok
Fehérvári út-Hamzsabégi út-Október 23-a utca 01a.jpg
Fehérvári út-Hamzsabégi út-Október 23-a utca 01a.jpg (2.25 MB) Megtekintve 73462 alkalommal.



Fehérvári út-Hamzsabégi út-Október 23-a utca 01b.jpg
Fehérvári út-Hamzsabégi út-Október 23-a utca 01b.jpg (1.71 MB) Megtekintve 73462 alkalommal.



Fehérvári út-Hamzsabégi út-Október 23-a utca 02a.jpg
Fehérvári út-Hamzsabégi út-Október 23-a utca 02a.jpg (2.22 MB) Megtekintve 73462 alkalommal.



Fehérvári út-Hamzsabégi út-Október 23-a utca 02b.jpg
Fehérvári út-Hamzsabégi út-Október 23-a utca 02b.jpg (1.69 MB) Megtekintve 73462 alkalommal.





Vissza:

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: 1 valamint 0 vendég

cron