Kelenföld egyéb területei

Képek, helyszínek és leírások a XI. kerület múltjából
Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Kelenföld egyéb területei

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.03.15. 13:10

 
Bocskai úti lakóházak 1930-ban és most


- Az egykori Lenke út, ma pedig a Bocskai út 43-45. szám alatti két régi lakóház képei a Dávid Ferenc u. - Vincellér utca között.
- A háttérben az előző cikkben bemutatott "Székesfővárosi Községi Elemi Iskola" felirata látható az oktatási intézmény falán.
- Mindkét ház szép állapotú maradt, jól átvészelték a történelem viharait.

A terület 3D-s környezetben
 
Csatolmányok
Lenke úti lakóházak (1930) a.jpg
Lenke úti lakóházak (1930) a.jpg (556.03 KB) Megtekintve 37230 alkalommal.



Lenke úti lakóházak (1930) b.jpg
Lenke úti lakóházak (1930) b.jpg (819.35 KB) Megtekintve 37230 alkalommal.



Lenke úti lakóházak (1930) c.jpg
Lenke úti lakóházak (1930) c.jpg (509.7 KB) Megtekintve 37230 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Kelenföld egyéb területei

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.03.15. 12:10

 
A Bocskai úti általános iskola 1930-ban és most


- A régi Lenke úton - ma a Bocskai út 47-49. szám alatt - épült, akkor új, bentlakásos elemi iskola képei 1930-ból.
- A nevelőintézet a Bicskei otthon nevet kapta.
- Az épület falán a "Székesfővárosi Községi Elemi Iskola" felirat állt. Ma ez a régi intézménynév és a címer már nem látható ugyanott.
- A Bocskai út - Dávid Ferenc u. sarkáról nézve is látható, hogy az épületnek csak a kerítése változatlan. A régi képen az épület egy 5 + 6 ablakos részből áll, közöttük a Bocskai útra nyíló nagy bejárati kapu tátong.
- Azóta az iskolát kiegészítették, kétszer olyan hosszú lett. A kaput befalazták, helyére a többihez igazodva ablak került.
- Jelenleg Bocskai István Általános Iskola néven üzemel. (Weboldal)

A terület 3D-s környezetben
 
Csatolmányok
Lenke úti elemi iskola (1930) a.jpg
Lenke úti elemi iskola (1930) a.jpg (694.2 KB) Megtekintve 37230 alkalommal.



Lenke úti elemi iskola (1930) b.jpg
Lenke úti elemi iskola (1930) b.jpg (1.5 MB) Megtekintve 37230 alkalommal.



Lenke úti elemi iskola (1930) c.jpg
Lenke úti elemi iskola (1930) c.jpg (1.11 MB) Megtekintve 37230 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Kelenföld egyéb területei

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.02.28. 03:08

 
A Tétényi úti Keserűvíz-telep és az Erzsébet sósfürdő


1954-ig Kelenföldön, a Tétényi úti Szent Imre Kórház területén, európai hírű gyógyfürdő működött, amelynek hét glaubersóban gazdag kútja Karlsbaddal vetekedett. Az Erzsébet sósfürdő annyira jelentős volt, hogy oda még a villamos is kijárt.

Az alábbi idézethez illusztrációként hasznos lehet ez a műholdkép, melyen jobbra a Gellért-hegy, balra a Sas-hegy, a két hegy közötti völgyvonulat folytatása a Tétényi út, tőle északra a vonat, nyugatra pedig a Vasútállomás, ami azóta a Kelenföldi Pályaudvar.

Erzsébet Sósfürdő - Térkép 01.jpg
Erzsébet Sósfürdő - Térkép 01.jpg (1.55 MB) Megtekintve 37281 alkalommal.



Egy korabeli leírás így emlékezik meg erről a - mai kelenföldiek számára jól ismert - területről:

"Legterjedelmesebb forrás-csoport a lágymányosi, azon a lapályon, mely a Gellért- és Sas-hegy között támadt völgynyílás folytatása. A források a magyar államvasútak Bécs felé vezető útvonalától délre, a kelenföldi állomástól keletre feküsznek. A források közűl a Szent István, Hunyadi Mátyás I. II., Széchenyi István, Deák Ferencz, Heinrich és Hildegarde egyesített keserűsós-források vize a külkereskedelembe "Budai Király-keserűvíz" néven kerűl.

Az egyik csoporthoz tartozó keserűvíz-források egy díszes fürdőtelepen vannak. A fürdő neve: Erzsébet sósfürdő. Ez az egyetlen keserűvíz-fürdő Budapesten.

A telep elég szerencsés fekvésű; dél, nyugat és éjszak felől – a budafoki magaslatoktól a Gellért-hegyig – jól mívelt, szelídebb emelkedésű hegyek környezik, csak éjszakkelet és kelet felől vész el a látás a síkság végtelenében.
Egészen mellette semmiféle nagyobb lakott terület; egy parkozott tanya a határ közepében, a régebben boráról oly híres Sas-hegy előtt."


Erzsébet Sósfürdő 01a - Látkép.jpg
Az itt lerajzolt épületek többsége a fotókon felismerhető. Jobbra a háttérben a mai Sárbogárdi út mellett húzódó vasútvonal, balra pedig a Sas-hegy jellegzetes, kettős domborulata.


Erzsébet Sósfürdő 01a - Látkép.jpg (352.01 KB) Megtekintve 37281 alkalommal.




Erzsébet Sósfürdő 01b - Látkép (1888).jpg
Az Erzsébet sósfürdő látképe (1888).


Erzsébet Sósfürdő 01b - Látkép (1888).jpg (696.49 KB) Megtekintve 37233 alkalommal.




Erzsébet Sósfürdő 01c - Látkép (1889).jpg
Kelenföldi látkép a Mattoni-féle sósfürdő bejáratával és a Sas-heggyel (1889).


Erzsébet Sósfürdő 01c - Látkép (1889).jpg (809.06 KB) Megtekintve 37233 alkalommal.




Erzsébet Sósfürdő 01d - Látkép (1889).jpg
A Tétényi út a fürdő előtt és a vele szemben látható terület egészen a Sas-hegyig.


Erzsébet Sósfürdő 01d - Látkép (1889).jpg (631.77 KB) Megtekintve 37233 alkalommal.




"A fürdő berendezése s a telep külső díszítése évről-évre emelkedik, s főleg női betegségekben vált be kitűnőnek.

A fürdőigazgatóság a keserűviz szilárd alkatrészeit kiválasztva, forgalomba bocsát egy sót, melylyel bárhol lehet keserűsós fürdőt rögtönözni. E fürdő megteremtője és fentartója Mattoni Henrik."


Erzsébet Sósfürdő 01e - Bejárat.jpg
A fürdő eredeti bejárataként szolgáló épület. A következő képen ugyanez az épület 90 fokkal elforgatva, a jobb oldalon látható, immár két oldalszárnnyal együtt.


Erzsébet Sósfürdő 01e - Bejárat.jpg (325.83 KB) Megtekintve 37281 alkalommal.




Erzsébet Sósfürdő 01f - Bejárat.jpg
Erzsébet Sósfürdő 01f - Bejárat.jpg (461.39 KB) Megtekintve 37281 alkalommal.




Erzsébet Sósfürdő 02 - Bejárat.jpg
Erzsébet Sósfürdő 02 - Bejárat.jpg (440.1 KB) Megtekintve 37281 alkalommal.




A FÜRDŐ ÖSSZEFOGLALT TÖRTÉNETE

- 1853-ban Kelenföldön még főleg zöldségféléket termesztettek, amikor a mai Tétényi út 14-es szám alatti telken Schleisz György gazdálkodó öntözés céljából egy kutat ásatott, ám abból mindenki meglepetésére "nem édes, hanem sós-keserű ízű gyógyvíz" tört fel. Unger Ferenc patikus megállapította, hogy a glaubersóban gazdag forrás minősége az akkor leghíresebb gyógyvizekkel vetekszik és azonnal megvásárolta a gazda telkét.
- 1855-re elkészült az Albrecht Frigyes kormányzó és katonai főparancsnok feleségéről, Hildegardra keresztelt forrás fölé emelt fürdőház, amelynek közepén az ivócsarnok helyezkedett el.
- Ebben az évben Unger a Hildegard forrástól alig 50 méternyire talált egy új kutat is, amit Erzsébet forrásnak nevezett el. Erzsébet Amália Eugénia, közismertebb nevén Sissi, ami az Elisabeth német beceneve, osztrák császárné és magyar királyné, 1854-től Ferenc József felesége volt. Rövidesen a Hildegard fürdőház nevét is Erzsébet fürdőházra változtatták.
- A 10 kádból álló és két forrás által táplált fürdőház mellé a vállalkozó egy vendéglőt és egy palackozóüzemet is felépíttetett.

Erzsébet Sósfürdő 05a  - Étterem (Ilona-villa).jpg
Erzsébet Sósfürdő 05a - Étterem (Ilona-villa).jpg (379.63 KB) Megtekintve 37281 alkalommal.




Erzsébet Sósfürdő 05b  - Étterem (Ilona-villa).jpg
Az étteremmel szemben egy kávéház és cukrászda látható.


Erzsébet Sósfürdő 05b - Étterem (Ilona-villa).jpg (347.97 KB) Megtekintve 37281 alkalommal.




- A nemzetközi hírnevet elért vizek eredményesen gyógyították a szorulási és emésztési problémákat, a gyomor- és vastagbélhurutot, a máj- és epebetegségeket, az aranyeret, a hipochondriát, a pajzsmirigy és bőrbetegségeket, a női bajokat, a vérbőséget, a köszvényt, a túlsúlyt és a gyulladásokat.

- 1868-ban a mai Újbuda utcaszerkezetének tervezésekor a kerület központját már a gyógyfürdőhöz igazították, amelyen áthaladt volna a Nádorkertet és a Kelenföldi Vasútállomást összekötő kelet-nyugat irányú széles főútvonal is, ami a mai Etele út-Hengermalom út.

Erzsébet Sósfürdő - Térkép 04.jpg
Erzsébet Sósfürdő - Térkép 04.jpg (770.42 KB) Megtekintve 37281 alkalommal.




Erzsébet Sósfürdő - Térkép 04b.jpg
Erzsébet Sósfürdő - Térkép 04b.jpg (542.57 KB) Megtekintve 37281 alkalommal.




- 1881-ben a patikus halála után a gyógyfürdőt az olasz Mattoni Henrik nagyvállalkozó vásárolta meg, akinek akkor már több nemzetközi hírű fürdője volt Csehországban.
- Mattoni kibővítette a meglévő fürdőt és Ybl Miklós tervei alapján új emeletes fürdőházat is építtetett, mely 1884-ben készült el.
- 44 kádfürdő, 4 darab márványból kifaragott ülőmedence, hideg-meleg vizes zuhanyzók és elegánsabb bútorok fogadták a látogatókat. (1900-ban már 65 kádfürdőre bővült a kapacitás.)

Erzsébet Sósfürdő 03a.jpg
A fürdő fedett oszlopcsarnoka


Erzsébet Sósfürdő 03a.jpg (474.43 KB) Megtekintve 37281 alkalommal.




Erzsébet Sósfürdő 03b (1888).jpg
Erzsébet Sósfürdő 03b (1888).jpg (453.59 KB) Megtekintve 37233 alkalommal.




Erzsébet Sósfürdő 03c.jpg
Erzsébet Sósfürdő 03c.jpg (477.54 KB) Megtekintve 37281 alkalommal.




Erzsébet Sósfürdő 03d - Fasor (1905).jpg
Fasor a fürdő parkjában.


Erzsébet Sósfürdő 03d - Fasor (1905).jpg (777.31 KB) Megtekintve 37233 alkalommal.





- További épületek: 70 lakószobás hotel, igazgatósági épület (Vilma-villa), étterem (Ilona-villa), orvosi lak, társalgóterem és a mai teniszpályák helyén egy kápolna.

Erzsébet Sósfürdő 04a.jpg
Erzsébet Sósfürdő 04a.jpg (324.77 KB) Megtekintve 37281 alkalommal.




Erzsébet Sósfürdő 04b.jpg
Erzsébet Sósfürdő 04b.jpg (359 KB) Megtekintve 37281 alkalommal.




Erzsébet Sósfürdő 06 - Vilma-villa.jpg
Erzsébet Sósfürdő 06 - Vilma-villa.jpg (362.66 KB) Megtekintve 37281 alkalommal.




Erzsébet Sósfürdő 07 - Gépház.jpg
Erzsébet Sósfürdő 07 - Gépház.jpg (464.86 KB) Megtekintve 37281 alkalommal.




- A területen még telegráf is elérhető volt, ami a kor egyik nagy vívmányának számított.
- Az épületek között szépen gondozott, kövezett sétányú füves park terült el, ahol gloriettet, zenepavilont is kialakítottak.
- Ekkor már összesen 7 forrásból buzgott fel a gyógyvíz, napi 22.700 liter mennyiségben.
- A mai kórház területén 3 kút működött: Ilona, Hunyadi Mátyás, Erzsébet kutak.
- A mai Bikás park területén 4 kút múködött: Széchenyi, Heinrich, Szent István és Deák Ferenc kutak.

Erzsébet Sósfürdő - Térkép 03.jpg
Erzsébet Sósfürdő - Térkép 03.jpg (182.73 KB) Megtekintve 37281 alkalommal.




- A vizet a kutakból gőzgépek szivattyúzták ki és nyomták magasabban fekvő tartályokba, ahol gőzzel melegítették tovább.
- A víz egy részét palackozták és nemcsak a Monarchia területére, de Nyugat-Európa több országába is nagy mennyiségben exportálták.
- A kezdeti 1850-es években évi 100.000 üveget, a fürdő fénykorában viszont már évi 7 millió palackot hoztak forgalomba.

Erzsébet Sósfürdő - Palackozó a.jpg
Folyik a munka a keserűvíz palackozó üzemben.


Erzsébet Sósfürdő - Palackozó a.jpg (420.19 KB) Megtekintve 37281 alkalommal.




Erzsébet Sósfürdő - Palackozó b.jpg
A palackozó üzem korabeli rajza. Jól megfigyelhető a két kép közötti számos egyezőség. A bal felső sarokban a szivattyúház látható.


Erzsébet Sósfürdő - Palackozó b.jpg (534.98 KB) Megtekintve 37281 alkalommal.




- Az Erzsébet sósfürdő annyira népszerű rekreációs helynek számított Budapesten – forgalma sokszor megelőzte a Lukács és a Király fürdők forgalmát –, hogy a városvezetésnek 1900 áprilisától már menetrend szerinti villamosjáratot kellett indítania a területre. Ezek a 41-es, majd a 63-as villamosok voltak.
- Ennek a megnövekedett érdeklődésnek volt köszönhető, hogy pár évtized leforgása alatt egy szép villanegyed épült a Tétényi út - Sárbogárdi út - Fehérvári út - Mérnök utca - Fejér Lipót utca - Halmi utca által határolt területen. Ezek a régi, patinás épületek azóta többnyire lepusztult állapotba kerültek, így java részüket vagy lebontották, vagy teljesen átépítették.

Erzsébet Sósfürdő - Térkép 02.jpg
A "villanegyed" területe.


Erzsébet Sósfürdő - Térkép 02.jpg (467 KB) Megtekintve 37281 alkalommal.




- Az 1900-as évek elejétől egyre gyakrabban cserélődtek az intézmény gazdái, magánszemélyek és cégek egyaránt.
- 1907-ben gőzfűtést kapott a fürdő, aminek köszönhetően télen is látogathatóvá vált.
- A forgalomra komoly csapást mért a gazdasági világválság, továbbá a kerületben megtelepedő több tucat gyár, melyek együttes működése a levegőminőség drasztikus romlását eredményezte.
- 1943-ban egy reménysugár csillant fel: 500 méter mélységben újabb termálvízforrásra bukkantak. Vizét az 1944-ben átadott szabadtéri melegvizes medencénél használták fel.

Erzsébet Sósfürdő 09.jpg
Az 1944-ben átadott szabadtéri medence


Erzsébet Sósfürdő 09.jpg (368.86 KB) Megtekintve 37281 alkalommal.




- A II. világháború nem okozott komoly sérüléseket a komplexumban és a fürdő 1946-ban újra megnyitotta kapuit.
- 1950-ben a területen átadták a 365 ágyas Nőgyógyászati Fürdőkórházat, ahol kezdetben két belosztály, sebészet, szülészet, ideggyógyászat és fülészet kezdte el a működését. Ekkorra készült el ugyanitt egy tanuszoda is.

- Az európai hírű fürdőt azonban a párt és a főváros vezetése máig ismeretlen okok miatt nem akarta eredeti állapotába visszaállítani. Az Ybl-féle műemlékekkel pedig nemhogy nem törődött senki, azokat felújítás helyett 1954-ben inkább lebontották!

- Befejezésképpen a "Sósfürdő Kórház"-nak keresztelt új intézményt a Fővárosi Tanács "Tétényi úti Kórház és Rendelőintézet" névre módosította. Ez ma a Szent Imre Kórház.


Erzsébet Sósfürdő 08.jpg
Erzsébet Sósfürdő 08.jpg (409.26 KB) Megtekintve 37281 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Kelenföld egyéb területei

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.02.27. 10:24

 
Az 1964-ben átadott Andor utcai Volán üzemegység műszaki telephelye.


- Az első képen az Andor utca-Thán Károly utca-Major utca-Pajkos utca által határolt terület és a Major utcához közel álló hangár látható a 60-as évek közepén.
- A háttérben, a kép bal oldalán látható két ház között húzódik a Puskás Tivadar utca, ott találkozik a Major utcával.
- A kép jobb oldalán, a kerítés mögött a Pajkos utca található, melynek panelházai akkor még nem épültek meg.
- A terület az alábbi linkek segítségével körbejárható.

A Major utcai terület 3D-s környezetben

A Than Károly utcai terület 3D-s környezetben

Az Andor utcai terület 3D-s környezetben

A Pajkos utcai terület 3D-s környezetben

- A második FF kép bal oldalán glédában állnak az akkor újnak számító Ikarus 250-es autóbuszok.
- A háttérben balra a Közekedéstudományi Intézet (KTI) épülete magasodik a Than Károly utca-Borszék utca elágazásában.
- A háttérben jobbra a Hadak útjáról megközelíthető egykori kelenföldi fafeldolgozó és asztalosipari üzem csővezetékei és két hatalmas tölcsére éktelenkednek. Csak a 90-es évek végén bontották le ezeket a csúnyaságokat, bár akkor már legalább 10 éve használaton kívül voltak.
- A Hadak útjai toronyházak még nem épültek fel.
- Ezért itt még teljes rálátás nyílik a (belső) Etele úti "fehér" panelházra, amely mellett a közért a mai napig üzemel. Térképen a panel belső parkolója Bendegúz utcaként van jelölve, innen kapta a közért is a nevét.
- A háttérben, ettől a Bendegúz utcai paneltől balra, még nem álltak a piros lábasházak az Etele út mentén, így még tovább ellátni...
- Feltűnik a Vahot utca-Keveház utca vonalában épült széles, de csak 5 szintes panelépület, végül amögött a Hotel Griff és a Sas-hegy lankái.
 
Csatolmányok
Andor utca-Thán Károly utca-Major utca-Pajkos utca - Volán telephely 01a.jpg
A 60-as évek közepén készült kép a buszgarázsról. Ikarus 31, 557 és 55 típusú buszokat láthatunk.


Andor utca-Thán Károly utca-Major utca-Pajkos utca - Volán telephely 01a.jpg (1.28 MB) Megtekintve 37284 alkalommal.



Andor utca-Thán Károly utca-Major utca-Pajkos utca - Volán telephely 01b.jpg
Bepillantás a Google térképről a hangár mai állapotára.


Andor utca-Thán Károly utca-Major utca-Pajkos utca - Volán telephely 01b.jpg (403.74 KB) Megtekintve 37284 alkalommal.



Andor utca-Thán Károly utca-Major utca-Pajkos utca - Volán telephely 02a.jpg
Balra az Ikarus 250-es autóbuszok, jobbra pedig egy farmotoros Ikarus 55 csoport. Egyik példányuk éppen az előtérben díszeleg. A háttérben balra a KTI, jobbra az asztalosüzem, az Etele út-Bendegúz utcai panelház, majd a Vahot utca-Keveház utcai 5 emeletes panel, mögötte a Hotel Griff és a Sas-hegy.


Andor utca-Thán Károly utca-Major utca-Pajkos utca - Volán telephely 02a.jpg (1.08 MB) Megtekintve 37284 alkalommal.



Andor utca-Thán Károly utca-Major utca-Pajkos utca - Volán telephely 03.jpg
A terület felülnézetből.


Andor utca-Thán Károly utca-Major utca-Pajkos utca - Volán telephely 03.jpg (260.36 KB) Megtekintve 37284 alkalommal.



Andor utca-Thán Károly utca-Major utca-Pajkos utca - Volán telephely 04.jpg
A csarnok oldalnézetből, az Andor utca felől.


Andor utca-Thán Károly utca-Major utca-Pajkos utca - Volán telephely 04.jpg (835.69 KB) Megtekintve 37284 alkalommal.



Andor utca-Thán Károly utca-Major utca-Pajkos utca - Volán telephely 05.jpg
A csarnok hátsó része, egy kisépület, plusz busztemető: részben kibelezett donorok.


Andor utca-Thán Károly utca-Major utca-Pajkos utca - Volán telephely 05.jpg (966.99 KB) Megtekintve 37284 alkalommal.



Andor utca-Thán Károly utca-Major utca-Pajkos utca - Volán telephely 06 - Bendegúz utca.jpg
Végül érdekességként a Bendegúz utca térképen jelölt neve, csak a háttérben látható épület miatt.


Andor utca-Thán Károly utca-Major utca-Pajkos utca - Volán telephely 06 - Bendegúz utca.jpg (340.92 KB) Megtekintve 37284 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Kelenföld egyéb területei

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.02.26. 23:51

 
A Kelenföldi Autóbuszgarázs a Hamzsabégi úton régen és most


- A Hamzsabégi út 55. szám alatt található járműtelep Kelenföldi vagy Hamzsabégi autóbuszgarázs néven is ismert. A budapesti 5 autóbuszgarázs egyike.
- Ez a legrégebbi - napjainkban is üzemelő - budapesti autóbuszos járműtelep.
- A szerelőcsarnokot 1949. január 1-jén adták át, amely építésekor a világ legnagyobb feszített héjszerkezetű csarnoka volt. 1997 óta ipari műemlék.
- Megnyitásakor 102 autóbusznak adott otthont, napjainkban már több mint 300 jármű tartozik hozzá.
- A telepen végzik az ide tartozó Ikarus és Volvo autóbuszok karbantartását, üzemanyagtöltését, ezen felül készletgazdálkodási és üzemfenntartási feladatokat látnak el.

A garázs elnevezései:
  1949-1970 - Fürst Sándor autóbuszgarázs
  1970-1997 - Fürst Sándor Autóbusz Üzemegység
  1997-201? - Kelenföldi Autóbusz Üzemigazgatóság
  Jelenleg    - Kelenföldi Forgalmi Szolgálat

A terület 3D-s környezetben
 
Csatolmányok
Kelenföldi Autóbuszgarázs a.jpg
Az épülő garázs bejárati része


Kelenföldi Autóbuszgarázs a.jpg (855.23 KB) Megtekintve 37233 alkalommal.



Kelenföldi Autóbuszgarázs b.jpg
Az épülő csarnok képei


Kelenföldi Autóbuszgarázs b.jpg (681.02 KB) Megtekintve 37233 alkalommal.



Kelenföldi Autóbuszgarázs c.jpg
Kelenföldi Autóbuszgarázs c.jpg (765.31 KB) Megtekintve 37233 alkalommal.



Kelenföldi Autóbuszgarázs d.jpg
Kelenföldi Autóbuszgarázs d.jpg (633.16 KB) Megtekintve 37233 alkalommal.



Kelenföldi Autóbuszgarázs e.jpg
Itt éppen egy Ikarus 60-ast vontatnak. A busztípust közelebbről az utolsó fotón látni.


Kelenföldi Autóbuszgarázs e.jpg (1.03 MB) Megtekintve 37286 alkalommal.



Kelenföldi Autóbuszgarázs f.jpg
A csarnok felirata: Világ Proletárjai Egyesüljetek!


Kelenföldi Autóbuszgarázs f.jpg (826.85 KB) Megtekintve 37233 alkalommal.



Kelenföldi Autóbuszgarázs g.jpg
Kelenföldi Autóbuszgarázs g.jpg (200.62 KB) Megtekintve 37233 alkalommal.



Kelenföldi Autóbuszgarázs h.jpg
Ikarus 60 flotta, a háttérben a Petőfi laktanya és a Sas-hegy.


Kelenföldi Autóbuszgarázs h.jpg (381.71 KB) Megtekintve 37286 alkalommal.



Kelenföldi Autóbuszgarázs i.jpg
A buszgarázs a 70-es végén.


Kelenföldi Autóbuszgarázs i.jpg (474.52 KB) Megtekintve 37286 alkalommal.



Kelenföldi Autóbuszgarázs j.jpg
Mai állapot. Az épület már ipari műemlék.


Kelenföldi Autóbuszgarázs j.jpg (723.91 KB) Megtekintve 37286 alkalommal.



Kelenföldi Autóbuszgarázs k.jpg
Belátás a Hamzsabégi útról.


Kelenföldi Autóbuszgarázs k.jpg (761.22 KB) Megtekintve 37286 alkalommal.



Kelenföldi Autóbuszgarázs l.jpg
3D-s látványkép ma. Előtérben a buszgarázs, mögötte a Nagyszőlős u., a háttérben a Petőfi laktanya és a Sas-hegy, balra a TV adótorony.


Kelenföldi Autóbuszgarázs l.jpg (893.63 KB) Megtekintve 37233 alkalommal.



Kelenföldi Autóbuszgarázs m - Ikarus 60.jpg
Egy Ikarus 60-as közelről. (Ez a kép nem a garázsban készült.)


Kelenföldi Autóbuszgarázs m - Ikarus 60.jpg (154.35 KB) Megtekintve 37286 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Kelenföld egyéb területei

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.02.26. 23:15

 
A Nagyszőlős utca régen és most


- A Budaörsi út és a Nagyszőlős utca találkozásánál, a vasúti felüljáró előtt készült a kép.
- A kereszteződésben régen nem voltak lámpák. Azóta többször is átépítették ezt a területet, főként a Hamzsabégi út (Ajnácskő u.) becsatlakozásánál történt változtatások miatt.
- A bal oldalon látható parlag terület a mai napig változatlan.
- Látni viszont, hogy milyen gyártelep volt a 70-es a évek közepén ideépült AGIP benzinkút helyén.
- Az úton egy Ikarus 180-as csuklósbusz.

A terület 3D-s környezetben
 
Csatolmányok
Nagyszőlős utca a.jpg
Egy Ikarus 180-as csuklósbusz közeledik.


Nagyszőlős utca a.jpg (387.55 KB) Megtekintve 37287 alkalommal.



Nagyszőlős utca b.jpg
Nagyszőlős utca b.jpg (846.4 KB) Megtekintve 37288 alkalommal.



Nagyszőlős utca c - Ikarus 180.jpg
Egy közelkép az Ikarus 180-asról. (De ez nem a Nagyszőlős úton áll.)


Nagyszőlős utca c - Ikarus 180.jpg (502.07 KB) Megtekintve 37288 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Kelenföld egyéb területei

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.02.26. 20:48

 
A Keveháza utca környéke régen és most


- A Keveháza utca nem egy egyenes szakaszból áll, hanem több irányban elágazik, sőt egy "kampót" képezve még vissza is fordul. Az 1. ábra egy megfelelő szögbe beforgatott minitérkép, melyen a Keveháza utca piros vonallal minden irányban be lett jelölve, még az iskola előtti sétaút (szaggatottal) és a parkolókon áthaladó része is.

- A régi fotón (2. kép) az előtérben az általános iskola, mögötte az óvoda épületei láthatók. Jobbra oldalra nyílik a mai Ozorai utca, ami akkor még nagyon széles volt.
- Az eredetiből készült egy utcanévvel feltüntetett változat is (3. kép), hogy segítse az eligazodást és az összehasonlítást.

- A háttérben a Vahot utca, a bal felső sarokban pedig az Etele út és a Hadak útja eleje látható (nagyításban).
- A Keveháza utca-Vahot utca közötti, akkor még üres területen ma a háziorvosi rendelő téglaépülete áll. Mögötte a Vahot utca-Etele út közötti részen pedig a piros lábasházak épültek fel az Etele út mindkét irányában.
- A kép készülésekor a Keveháza utca-Vahot utca sarkán azonban még csak egy pajtaszerű épület állt.
- Az Etele út-Keveháza utca-Ozorai utca által körülölelt terület valamennyi régi házát lebontották, mert kellett a hely az ide épülő különféle jellegű panelházaknak.

- A mai állapotot bemutató 3D-s látvánnyal (4. kép) történő összehasonlításhoz az iskola+óvoda jellegzetes alakja, valamint a mögöttük látható két kis téglaépület biztos referenciapontokat jelent.
- A 3D-s képen az óvoda épülete még nem modellezett (így nem is emelkedik ki), ezért a koronát mintázó alakját körvonallal bejelöltem. A 2009-ben lebontott SZÁMALK Etele úti épületét viszont nem kapcsoltam ki. A régi képen ugyanis jól látható az üres telek azon a helyen!
- Mind a "koronaminta", mind a mögötte látható két kis téglaépület segítenek a tájolásban, eligazodásban.

- Az Etele út meghosszabbított irányában vélhetően sikerült a Kelenföldi Vasútállomás részben kitakart épületét is beazonosítani. Világos teteje a távolban kivehető.

A Keveháza utca két kis téglaépülete 3D-s környezetben
 
Csatolmányok
Keveháza utcai óvoda és iskola a.jpg
A cikkben szereplő Keveháza utca szerteágazása miatt ez a beforgatott minitérkép egy kis segédletként szolgál.


Keveháza utcai óvoda és iskola a.jpg (323.67 KB) Megtekintve 37290 alkalommal.



Keveháza utcai óvoda és iskola b.jpg
Keveháza utcai óvoda és iskola b.jpg (489.4 KB) Megtekintve 37290 alkalommal.



Keveháza utcai óvoda és iskola c.jpg
Keveháza utcai óvoda és iskola c.jpg (481.4 KB) Megtekintve 37290 alkalommal.



Keveháza utcai óvoda és iskola d.jpg
Keveháza utcai óvoda és iskola d.jpg (1.17 MB) Megtekintve 37290 alkalommal.



Keveháza utcai óvoda és iskola e.jpg
Az iskola, az óvoda és az itt látható két kis téglaépület már a régi fotó készítésekor is álltak.


Keveháza utcai óvoda és iskola e.jpg (864.27 KB) Megtekintve 37290 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Kelenföld egyéb területei

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.02.26. 02:11

 
A Borszéki út és a mellette húzódó "töltés" bontási munkái 2006 őszén


- Az Andor utca-Borszéki utca kereszteződésében lévő ÁSZSZ irodaház egyik felső emeletéről készült a kép
- A Metró4 földfelszíni munkáinak kezdetén elbontották a Borszéki úttal párhuzamosan - az Andor utcától az Etele tér közeléig - húzódó, igen magas és felül is nagyon széles TÖLTÉST.

- A töltés előtti részen, a Borszéki utca szinte teljes hosszában a Közlekedéstudományi Intézet Járművizsgáló telepe működött, melynek utolsó évtizedében már elképesztően elhanyagolttá vált az ingatlan területe.
- Odafent a töltésen, szintén a Borszéki utca teljes hosszában, egy kibetonozott autós tanulópálya volt található, megfelelő közvilágítással és parkolást gyakorló beállóhelyekkel.
- A tanpálya Andor utcai végéhez közel a Közlekedési Felügyelet egy műszaki állomása is helyet kapott egy épületben. A 90-es évek elején a biztonsági üzemeltetési vizsgát sokaknak itt kellett letenniük. (Ez volt az ún "BÜ vizsga", ami ma már nem is létezik, mert összevonták a KRESZ vizsgával.)
- A töltésen továbbá vasúti konténerek lerakodása és deponálása is folyt. Messziről látszottak a hegymagasságban felhalmozott színesebbnél-színesebb, kisebb ház méretű fémtárolók a Hadak útjai felvezető út tetején.
- Az Andor utcai vasútvonal az Andor-Borszéki kereszteződésében csatlakozott be a töltés feljáratához. Ott is ment a kirakodás-átpakolás-tárolás. A 90-es évek közepe felé a Chio Chips költözött a területre és átvette a fent található épületeket - talán a korábbi autós állomást is - saját céljaira.
- Szintén az Andor utcai feljáróhoz és az ÁSZSZ épületéhez közel, a KTI kerítéssel lezárt telke mellett, a töltés tövében volt egy nagy leaszfaltozott placc, amit megint csak autós tanulópályának lehetett használni.

- A töltésre a gyalogos, biciklis és autós feljárás az Andor utcánál csak arra jogosult személyek részére volt lehetséges. A másik végén, ahol a Borszéki utca keresztezte a Than Károly utcát, viszont bárki felmehetett vagy felhajthatott egy meredek, lejtős szakaszon.
- A lejtős szakasz mellett egy katonai létesítmény működött. Ezt később a Máltai szeretetszolgálat vette át, majd rendszeresen ételosztásokat tartott messzebbről is idezarándokló rászorulóknak ezen az amúgy elhagyatott, ipari jellegű területen.
- A Metró4 építése kezdetén a Máltaiak házikóját is lebontották a gigantikus hosszúságú töltés teljes eldózerolásával együtt, ám még a mai napig is visszajárnak a Borszéki utca-Than Károly utca sarkára ételt osztani, ahol olyankor hajléktalanok hada várja őket.

- A képen a KTI területe már ledózerolt állapotában látható. A töltés Hadak útja felőli darabját már szintén eltüntették, ám az Andor utca felé nyúló részének egy kisebb szakasza, ha nem is teljes szélességében, de még mindig áll. Látható az egykori műszaki állomás épülete is.

- Jól megfigyelhető, hogy milyen hosszúságú volt ez a felső, lebetonozott terep és hogy milyen magasságban is volt. Elég a nagy teherautóra vagy a markológépre pillantani az arányok egyeztetéséhez.

- Az itt bemutatott, sokoldalú, továbbá számos funkcióval és komoly múlttal rendelkező területre épültek tehát a Metró4 jelenlegi karbantartó épületei és kocsiszínei.

- Sokan nem tudják, hogy a fent leírt töltés lebontása után - a jelentősen megváltozott akusztikai viszonyok következtében - megnőtt a Hadak útja és környező utcáinak a vasút felől érkező zajterhelése. A vonatok zakatolása (bár szerencsére továbbra sem zavaró, nappal pedig észrevehetetlen!) immár akadálytalanul jut el a kertvárosi terület családi házai közé, ahol felerősödve hullámzik oda-vissza.

A terület 3D-s környezetben
 
Csatolmányok
Borszéki út a.jpg
A Hadak útjától az Andor utcáig húzódó "töltés" bontása és az előtte lévő terület, ami a KTI birtoka volt korábban.


Borszéki út a.jpg (152.94 KB) Megtekintve 37302 alkalommal.



Borszéki út b.jpg
A területre épült Metró4 kocsiszín és karbantartó épületek.


Borszéki út b.jpg (530.76 KB) Megtekintve 37302 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Kelenföld egyéb területei

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.02.26. 00:39

 
A Hadak útja környéke 2006 őszén és most


- Az Andor utca-Borszéki utca kereszteződésében lévő ÁSZSZ irodaház egyik felső emeletéről a Hadak útja irányában két fotó készült. Az első ábrán ennek szemléltetése látható.

- Az első fénykép hátterében balra a szürke, "kövér" házak, mögöttük a Fejér Lipót utcai toronyházak, jobbra az Etele úti "zöld" házak.
- A kép előterében a Than Károly utca és az onnan nyíló néhány iroda-, ill. raktárépület teteje látható. (Közelről: 4. kép)
- A kép bal szélén a Bikszádi úti 61-63. számú Általános Iskola (Teleki Blanka), mellette jobbra pedig a Hadak útja-Bikszádi utca sarkán a régi autómosó épülete, amely komoly forgalmat bonyolított a 80-as években. (Közelről: 5. kép)

- Mind az iskola, mind az autómosó közelebbről is megfigyelhetők a második fényképen. Itt látható vált a Hadak útja 6. szám alatti harmadik toronyház is, ami a 2009-es homlokzatszigetelését követően narancs-zöld színűre lett festve.

A Than Károly utcai terület 3D-s környezetben

Az autómosó előtti terület 3D-s környezetben
 
Csatolmányok
Hadak útja 01.jpg
A fényképek készítésének szöge.


Hadak útja 01.jpg (736.55 KB) Megtekintve 37302 alkalommal.



Hadak útja 02a.jpg
Alul a Than K. utca, középen a Hadak útja vonulata.


Hadak útja 02a.jpg (1013.68 KB) Megtekintve 37302 alkalommal.



Hadak útja 03a.jpg
Balra a Hadak útja 6. szám alatti toronyház. Előtte raktárépületek, műhelyek és a Lemex asztalosipari üzem épületének teteje.


Hadak útja 03a.jpg (1.36 MB) Megtekintve 37302 alkalommal.



Hadak útja 02b.jpg
A Than Károly utcára néző épületek bejárata.


Hadak útja 02b.jpg (666.27 KB) Megtekintve 37302 alkalommal.



Hadak útja 03b.jpg
A régi autómosó épülete ma már másfajta szolgáltatást nyújt (óvoda).


Hadak útja 03b.jpg (1.17 MB) Megtekintve 37302 alkalommal.




Újbuda Retro
Site Admin
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2015.02.14. 12:35
Kapcsolatfelvétel:

Kelenföld egyéb területei

HozzászólásSzerző: Újbuda Retro » 2015.02.25. 23:12

 
A "Kelenföldi lakótelep" 1964-ben készült rendezési tervének makettje és a megvalósult állapot mai, 3D-s látványképei


- A pályaudvartól a Fehérvári útig belátható képeken a Kelenföldi lakótelep egyben vehető szemügyre.
- A "piros" és "zöld" Etele úti panelekből eredetileg 4-4 házat terveztek, de ezekből végül 6-6 is elfért.
- A Bártfai utca Bikás park melletti vonulatánál 3 toronyház is megjelenik az eredeti modellen, olyasfélék, mint a Hadak útjaiak. Ezek sem valósultak meg. (A 3D-s képen a második, azaz a középső Hadak útjai toronyház épülete nincs feltüntetve.)
 
Csatolmányok
Kelenföldi lakótelep a.jpg
Az 1964-es rendezési terv, melyből nem minden, vagy nem pontosan így valósult meg.


Kelenföldi lakótelep a.jpg (413.28 KB) Megtekintve 37304 alkalommal.



Kelenföldi lakótelep b.jpg
Kelenföldi lakótelep b.jpg (328.04 KB) Megtekintve 37304 alkalommal.



Kelenföldi lakótelep c.jpg
A jelenlegi 3D-s látvány.


Kelenföldi lakótelep c.jpg (1.9 MB) Megtekintve 37234 alkalommal.



Kelenföldi lakótelep d.jpg
Még egy 3D-s kép, az Etele út irányában. Ezeket a nagyfelbontású változatokat külön ablakban célszerű nagyítás alatt böngészni.


Kelenföldi lakótelep d.jpg (1.8 MB) Megtekintve 37234 alkalommal.





Vissza:

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: 1 valamint 0 vendég

cron